FAQ00064 - 28. Je potrebné, ak sa uzatvorí zmluva o profesionálnom výkone športu s chlapcom, ktorý ešte nemá 18 rokov, uzatvoriť aj dohodu o brigádnickej práci ...
1.3.2022
Prinášame Vám často kaldené otázky a odpovede súvisiace s témou dobrovoľníctva v športe. Odpovede spracúvajú členovia UčPS v spolupráci s expertmi, ktorí sa podieľali na príprave návrhu zákona o športe.
1. Kde je v zákone o športe riešené dobrovoľníctvo?
K § 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľníctvo je riešené v čl. XI (body 3 a 5) a čl. XIV zákona č. 440/2015 Z.z. o športe
Zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
V § 6 ods. 2 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) náhradu za stratu času dobrovoľníka zapísaného v informačnom systéme športu za každú hodinu vykonávania dobrovoľníckej činnosti v športe najviac vo výške hodinovej minimálnej mzdy,12a)“.
Doterajšie písmená e) a f) sa označujú ako písmená f) a g).
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
„12a) § 2 ods. 2 zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde.“.
Z uvedeného vyplýva, že dobrovoľník môže dostať okrem stravného a cestovného aj náhradu za stratu času najviac vo výške minimálnej mzdy t.j. 2,328 za hodinu.
2. Aké zmluvné vzťahy upravuje zákon o dobrovoľníctve?
K § 2 ods. 2 a § 4 ods. 1 a ods. 11 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon o dobrovoľníctve upravuje tri základné okruhy zmluvných vzťahov:
Je dôležité podotknúť, že vysielajúcou organizáciou môžu byť v zmysle § 4 ods. 1 zákona o dobrovoľníctve len:
Vysielajúcou organizáciou nemôžu byť napr. spoločnosti s ručením obmedzeným alebo akciové spoločnosti (ani vtedy, ak by boli športovou organizáciou).
3. Kto je dobrovoľníkom na účely zákona o športe?
K § 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľníkom na účely zákona o športe rozumieme fyzickú osobu (nie právnickú osobu), ktorá na základe svojho slobodného rozhodnutia bez nároku na odmenu vykonáva pre inú osobu (fyzickú alebo právnickú osobu) s jej súhlasom v jej prospech alebo vo verejný prospech dobrovoľnícku činnosť založenú na svojej schopnosti, zručnosti alebo vedomosti a spĺňa podmienky ustanovené zákonom o športe a podporne zákonom o dobrovoľníctve (v otázkach, ktoré vo vzťahu k dobrovoľníctvu zákon o športe neupravuje).
Na to, aby mohla byť osoba označená ako dobrovoľník, musí dobrovoľnícku činnosť zároveň
Aj keď to zákon o dobrovoľníctve výslovne neustanovuje, zastávame názor, že zároveň musí ísť o výkon dobrovoľníckej činnosti mimo rámca jej povinností, ktoré jej vyplývajú z členského vzťahu k športovej organizácii, ktorá je občianskym združením.
Príklad: Dobrovoľník je členom športovej organizácie (občianskeho združenia) „A“. Dobrovoľník môže pre športovú organizáciu „A“ vykonávať dobrovoľnícku činnosť, ktorá je odlišná od jeho členských povinností, ktoré mu vyplývajú zo stanov športovej organizácie „A“. Dobrovoľník však môže pre športovú organizáciu „B“ vykonávať aj takú dobrovoľnícku činnosť, ktorá je zhodná s jeho členskými povinnosťami voči športovej organizácii „A“.
4. Môže športový odborník vykonávať odbornú činnosť v športe v dobrovoľníckom vzťahu k športovej organizácii?
K § 3 písm. k) bod 6, § 80 ods. 7 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V zákone o športe je osobitne riešený dobrovoľnícky výkon športovej činnosti športovým odborníkom. Dobrovoľnícky vzťah k športovej organizácii predstavuje jeden zo spôsobov založenia príslušnosti k športovej organizácii. Športová organizácia, v prospech ktorej športový odborník vykonáva športovú činnosť na báze dobrovoľníctva, je povinná do desiatich dní od zapísania údajov vo svojej zdrojovej evidencii zapísať do registra fyzických osôb v športe okrem údajov, ktoré sa povinne zapisujú o každom športovom odborníkovi, aj tieto údaje:
Dodávame, že dobrovoľnícka činnosť sa môže vykonávať aj pre iný subjekt, než je športová organizácia (napr. pre športovca). Aj prípade, keď v zmluvnom vzťahu s dobrovoľníkom nevystupuje športová organizácia, povinnosť zápisu údajov o dobrovoľníkovi do registra športových odborníkov vznikne športovej organizácii.
5. Pre koho vykonáva dobrovoľník na účely zákona o športe dobrovoľnícku činnosť?
K § 3 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľník v súlade so zákonom o športe vykonáva dobrovoľnícku činnosť pre fyzické a právnické osoby v športe (napr. športovcov, športových odborníkov, športové organizácie, národné športové organizácie vrátane orgánov verejnej správy v oblasti športu).
6. Na základe akého právneho vzťahu vykonáva dobrovoľník v športe dobrovoľnícku činnosť? Musí mať uzatvorenú zmluvu?
K § 6 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľník v športe vykonáva dobrovoľnícku činnosť na základe zmluvy o dobrovoľníckej činnosti. Dobrovoľník uzatvára zmluvu:
Vysielajúca organizácia uzatvára s dobrovoľníkmi zmluvu o výkone dobrovoľníckej činnosti. Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti uzatvára s dobrovoľníkmi zmluvu o výkone dobrovoľníckej činnosti, ak nejde o dobrovoľníkov, ktorí uzavreli zmluvu s vysielajúcou organizáciou.
V akej forme sa uzatvára zmluva o výkone dobrovoľníckej činnosti? V písomnej forme alebo môže byť aj ústna forma zmluvy?
Zmluva o výkone dobrovoľníckej činnosti sa môže uzatvoriť ústne alebo písomne. Ak je zmluva uzavretá ústnou formou, musí byť medzi dobrovoľníkom a vysielajúcou organizáciou alebo prijímateľom dobrovoľníckej činnosti dohodnuté miesto, obsah a trvanie dobrovoľníckej činnosti. Ak ide o dobrovoľnícku činnosť, ktorú bude dobrovoľník vykonávať v cudzine, zmluva musí mať vždy písomnú formu, inak je neplatná.
7. Je prijímateľ dobrovoľníckej činnosti alebo vysielajúca organizácia povinná viesť evidenciu, resp. registráciu dobrovoľníkov?
K § 3 písm. k) bod 6, § 80 ods. 7 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
K § 4 ods. 2 a ods. 3, § 5 ods. 1 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V prvom rade je potrebné rozlišovať, či dobrovoľník, ktorý vykonáva dobrovoľnícku činnosť, sa považuje za športového odborníka v zmysle § 6 zákona o športe.
V prípade, ak sa nepovažuje za športového odborníka, je vysielajúca organizácia povinná viesť evidenciu dobrovoľníkov, ktorá obsahuje tieto údaje:
V prípade zápisu údajov o dobrovoľníkovi do informačného systému športu sú tieto údaje prístupné verejnosti, okrem rodného čísla a adresy trvalého bydliska alebo obdobného pobytu.
8. Môže byť dobrovoľníkom v športe napr. aj rodič, ktorý pomáha rozvážať deti na tréningy alebo inak svojou činnosťou podporuje športovú organizáciu?
K § 3 písm. a), § 6, § 80 ods. 7 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V zmysle § 6 ods. 1 zákona o športe sa za športového odborníka okrem iného považuje fyzická osoba vykonávajúca činnosť v športe, na ktorú sa v súlade s pravidlami súťaže a predpismi športového zväzu nevyžaduje odborná spôsobilosť. Takouto činnosťou v športe môže byť aj podpora športu. Je na rozhodnutí športového zväzu, aby v súlade s pravidlami súťaže a svojimi predpismi určil, kto sa bude považovať za športového odborníka v nadväznosti na konkrétnu činnosť v športe. To znamená, že ak športový zväz rozhodne, že rodič podporujúci športovú organizáciu určitým spôsobom sa považuje za športového odborníka, môže tento rodič v zmysle § 80 ods. 7 zákona o športe vykonávať činnosť športového odborníka ako dobrovoľník. Dodávame, že športová organizácia je vo vzťahu k športovým odborníkom vykonávajúcim činnosť na báze dobrovoľníctva povinná splniť si svoju zákonnú povinnosť, a to zapísanie určených údajov do informačného systému športu.
9. Aké náležitosti musí mať písomná zmluva o dobrovoľníckej činnosti v oblasti športu?
K § 6 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Písomná zmluva obsahuje najmä:
Zmluva môže obsahovať aj záväzok vysielajúcej organizácie alebo prijímateľa dobrovoľníckej činnosti, že uhradí dobrovoľníkovi vynaložené náklady na dobrovoľné nemocenské poistenie, dobrovoľné dôchodkové poistenie a dobrovoľné poistenie v nezamestnanosti a zdravotné poistenie, ak mu vznikli a uhrádza ich počas vykonávania dobrovoľníckej činnosti. Tu je potrebné upozorniť, že zákon o dobrovoľníctve počíta len s možnosťou, že dobrovoľník si náklady na poistenie uhradí sám a tieto sa mu následne preplatia. Tieto náklady teda nemožno uhrádzať namiesto dobrovoľníka priamo poisťovni.
10. Je dobrovoľnícka činnosť vekovo ohraničená? Aký dopad má vek dobrovoľníka na výkon dobrovoľníckej činnosti?
K § 3 ods. 2 písm. e) a ods. 3, § 4 ods. 7 a ods. 8, § 5 ods. 4 a ods. 5, § 6 ods. 1 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľníckou činnosťou nie je činnosť vykonávaná osobami, ktoré nedovŕšili 15 rokov. Dobrovoľník, ktorý nedovŕšil vek 18 rokov, môže dobrovoľnícku činnosť vykonávať len so súhlasom svojho zákonného zástupcu a len pod dohľadom zodpovednej plnoletej fyzickej osoby. S dobrovoľníkom mladším ako 18 rokov nesmie byť dohodnuté vykonávanie dobrovoľníckej činnosti, ktorá je neprimeraná anatomickým, fyziologickým a psychologickým osobitostiam jeho veku, alebo pri ktorej by bol vystavený zvýšenému nebezpečenstvu úrazu alebo iného poškodenia zdravia. Podľa povahy a druhu dobrovoľníckej činnosti je vysielajúca organizácia/prijímateľ dobrovoľníckej činnosti povinný poučiť dobrovoľníka, a ak ide o dobrovoľníka mladšieho ako 18 rokov aj jeho zákonného zástupcu, o rizikách spojených s výkonom dobrovoľníckej činnosti, ktorá by mohla ohroziť jeho zdravie alebo život. Za dobrovoľníka mladšieho ako 18 rokov zmluvu uzatvára jeho zákonný zástupca.
11. Za akých podmienok môžu cudzinci na území Slovenskej republiky vykonávať dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu? Môže dobrovoľník vykonávať dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu v cudzine a ak áno, za akých podmienok?
K § 3 ods. 4, § 4 ods. 5, § 6 ods. 1 a ods. 3 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľnícku činnosť na území Slovenskej republiky môže vykonávať aj dobrovoľník, ktorý nie je štátnym občanom Slovenskej republiky. Osoba, ktorá nie je občanom Európskej únie, môže vykonávať dobrovoľnícku činnosť na území Slovenskej republiky len v prípade, ak spĺňa podmienky na pobyt ustanovené zákonom č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Účel pobytu, ktorým je vykonávanie dobrovoľníckej činnosti, štátny príslušník tretej krajiny preukáže potvrdením mimovládnej organizácie o vykonávaní dobrovoľníckej činnosti. Prechodný pobyt môže byť udelený na čas potrebný na dosiahnutie jeho účelu, najviac však na dva roky. Prechodný pobyt sa nevyžaduje do 90 dní od začiatku pobytu na území Slovenskej republiky, ak štátny príslušník tretej krajiny spĺňa podmienky na pobyt podľa osobitného predpisu[1] a splnil si povinnosť do troch pracovných dní od vstupu hlásiť policajnému útvaru začiatok, miesto a predpokladanú dĺžku pobytu, ak mu bolo udelené schengenské vízum alebo národné vízum alebo ak sa od neho vízum nevyžaduje, ak túto povinnosť nemá ubytovateľ.
V prípade, ak je dobrovoľník, ktorý je štátnym občanom Slovenskej republiky, vyslaný vysielajúcou organizáciou na vykonávanie dobrovoľníckej činnosti v cudzine, zákon o dobrovoľníctve ustanovuje pre vysielajúcu organizáciu povinnosť dohodnúť v prospech dobrovoľníka najvyššiu možnú úroveň ochrany bezpečnosti a zdravia dobrovoľníka, ak nie je zabezpečená inak. Zmluva o výkone dobrovoľníckej činnosti v cudzine musí mať vždy písomnú formu, inak je zmluva neplatná. Pred uzavretím zmluvy je dobrovoľník povinný vysielajúcej organizácii predložiť potvrdenie o svojom zdravotnom stave alebo čestným vyhlásením potvrdiť, že mu nie sú známe zdravotné prekážky výkonu dobrovoľníckej činnosti vzhľadom na povahu a druh vykonávanej dobrovoľníckej činnosti uvedenej v návrhu zmluvy.
12. Je prijímateľ dobrovoľníckej činnosti oprávnený vybrať si dobrovoľníka podľa vlastných kritérií (napr. športová organizácia vyberajúca si športového odborníka)?
K § 4 ods. 2, § 5 ods. 1 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon o dobrovoľníctve priznáva právo výberu dobrovoľníka jednak vysielajúcej organizácii (napr. klubu, športovej organizácii, NŠZ) a tiež prijímateľovi dobrovoľníckej činnosti (napr. klubu, športovej organizácii, NŠZ, športovcovi). Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti vyberá dobrovoľníkov na výkon dobrovoľníckej činnosti vtedy, ak nejde o dobrovoľníkov, ktorí uzavreli zmluvu s vysielajúcou organizáciou. Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti je oprávnený vybrať si dobrovoľníka na základe vlastných kritérií. Slobodný výber dobrovoľníka je limitovaný povinnosťou rovnakého zaobchádzania pri výbere dobrovoľníkov a uzatváraní zmlúv s nimi. Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti by nemal od dobrovoľníka vyžadovať informácie, ktoré sú v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania, napr. o príslušnosti k národnostnej alebo etnickej skupine, rodinných pomeroch, sexuálnej orientácii, politickej a náboženskej príslušnosti).
13. Aký je vzťah medzi zákonom o športe a zákonom o dobrovoľníctve?
K § 1 ods. 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon o dobrovoľníctve sa použije podporne na úpravu právnych vzťahov dobrovoľníkov podľa zákona o športe tam, kde zákon o športe neustanovuje na výkon dobrovoľníckej činnosti iné podmienky.
14. Je ustanovená povinnosť uzatvoriť v prospech dobrovoľníka poistnú zmluvu?
K § 4 ods. 4, § 5 ods. 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vysielajúca organizácia alebo príjímateľ dobrovoľníckej činnosti (ak ho neuzavrela už vysielajúca organizácia) môže po dohode s dobrovoľníkom uzavrieť poistenie zodpovednosti za ním spôsobenú škodu a v prospech dobrovoľníka aj poistenie pre prípad jeho úrazu. Vysielajúca organizácia, ktorá vysiela dobrovoľníka vykonávať dobrovoľnícku činnosť do cudziny, je však povinná dohodnúť v prospech dobrovoľníka najvyššiu možnú úroveň ochrany bezpečnosti a zdravia dobrovoľníka, ak nie je zabezpečená inak.
15. Ako je zabezpečená ochrana bezpečnosti a zdravia dobrovoľníka vykonávajúceho dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu? Je prijímateľ dobrovoľníckej činnosti alebo vysielajúca organizácia povinná dobrovoľníkovi poskytnúť pracovné nástroje na výkon dobrovoľníckej činnosti?
K § 4 ods. 5 až 8 a § 5 ods. 3 až 5 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti a vysielajúca organizácia sú povinní zabezpečiť plnenie povinností a opatrení podľa zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v rozsahu nevyhnutnom na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia dobrovoľníka pri výkone dobrovoľníckej činnosti tak, aby dobrovoľnícku činnosť dobrovoľník vykonával v podmienkach neohrozujúcich jeho život a zdravie vzhľadom na druh a povahu dobrovoľníckej činnosti. Ak je na vykonávanie dobrovoľníckej činnosti potrebné osobitné vybavenie alebo oblečenie, najmä pracovný odev a iné osobné ochranné pracovné prostriedky a pracovné pomôcky, sú povinní ich zabezpečiť dobrovoľníkovi pred začatím vykonávania dobrovoľníckej činnosti (prijímateľ dobrovoľníckej činnosti len vtedy, ak ich nezabezpečila vysielajúca organizácia).
S dobrovoľníkom mladším ako 18 rokov vysielajúca organizácia nesmie dohodnúť vykonávanie dobrovoľníckej činnosti, ktorá je neprimeraná anatomickým, fyziologickým a psychologickým osobitostiam jeho veku, alebo pri ktorej by bol vystavený zvýšenému nebezpečenstvu úrazu alebo iného poškodenia zdravia. Vysielajúca organizácia je povinná podľa povahy a druhu dobrovoľníckej činnosti poučiť dobrovoľníka, a ak ide o dobrovoľníka mladšieho ako 18 rokov aj jeho zákonného zástupcu, o rizikách spojených s výkonom dobrovoľníckej činnosti, ktorá by mohla ohroziť jeho zdravie alebo život.
Vysielajúca organizácia, ktorá vysiela dobrovoľníka vykonávať dobrovoľnícku činnosť do cudziny, je povinná dohodnúť v prospech dobrovoľníka najvyššiu možnú úroveň ochrany bezpečnosti a zdravia dobrovoľníka, ak nie je zabezpečená inak.
16. Je vysielajúca organizácia povinná uzatvoriť s prijímateľom dobrovoľníckej činnosti dohodu o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti?
K § 4 ods. 11 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vysielajúca organizácia nie je povinná uzatvoriť s prijímateľom dobrovoľníckej činnosti dohodu o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti. Ak vysielajúca organizácia uzatvorí dohodu o podmienkach výkonu dobrovoľníckej činnosti s prijímateľom dobrovoľníckej činnosti, táto dohoda musí byť v súlade so zmluvou, ktorú vysielajúca organizácia uzatvorila s dobrovoľníkom.
17. Akým spôsobom a za akých podmienok sa poskytujú dobrovoľníkovi v športe náhrady (za stratu času, cestovné náhrady a pod.)? Je dobrovoľník vykonávajúci dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu sociálne a zdravotne poistený? Sú plnenia poskytované dobrovoľníkovi predmetom dane, resp. sú od dane oslobodené?
K § 6 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov K § 8 ods. 1 písm. r), § 9 ods. 2 písm. x) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani s príjmov v znení neskorších predpisov
K § 80 ods. 7 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V zmluve o dobrovoľníckej činnosti môže vysielajúca organizácia (alebo prijímateľ dobrovoľníckej činnosti, ak zmluvu s dobrovoľníkom neuzavrela vysielajúca organizácia) s dobrovoľníkom dohodnúť:
Náhradu za stratu času možno dohodnúť len s dobrovoľníkom zapísaným v informačnom systéme športu. Náhrada za stratu času dobrovoľníka zapísaného v informačnom systéme športu je predmetom dane z príjmov. Od dane je oslobodený príjem (náhrada za stratu času), ak úhrn týchto príjmov (náhrad za stratu času) nepresiahne v zdaňovacom období 500 eur, pričom ak takto vymedzené príjmy presiahnu 500 eur, do základu dane sa zahrnú len príjmy nad takto ustanovenú sumu. Plnenia poskytované dobrovoľníkovi v rámci materiálneho zabezpečenia sú však od dane oslobodené.
18. Poučovacia povinnosť voči dobrovoľníkovi o rizikách spojených s výkonom dobrovoľníckej činnosti.
K § 4 ods. 8, § 5 ods. 5 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vysielajúca organizácia je povinná podľa povahy a druhu dobrovoľníckej činnosti poučiť dobrovoľníka, a ak ide o dobrovoľníka mladšieho ako 18 rokov aj jeho zákonného zástupcu, o rizikách spojených s výkonom dobrovoľníckej činnosti, ktorá by mohla ohroziť jeho zdravie alebo život.
Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti je povinný podľa povahy a druhu dobrovoľníckej činnosti poučiť dobrovoľníka, a ak ide o dobrovoľníka mladšieho ako 18 rokov aj jeho zákonného zástupcu, o rizikách spojených s výkonom dobrovoľníckej činnosti, ktorá by mohla ohroziť jeho zdravie alebo život.
Je vhodné, aby bolo poučenie o rizikách uskutočnené písomne a podpísané dobrovoľníkom. Poučenie by malo byť vypracované tak, aby odrážalo povahu a typ dobrovoľníckej činnosti, ktorú bude dobrovoľník vykonávať.
19. Je športová organizácia povinná vydať dobrovoľníkovi potvrdenie o výkone dobrovoľníckej činnosti? Čo musí obsahovať takéto potvrdenie?
K § 4 ods. 9, § 5 ods. 6 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vysielajúca organizácia je povinná vydať dobrovoľníkovi písomné potvrdenie o trvaní, rozsahu a obsahu dobrovoľníckej činnosti a písomné hodnotenie jeho dobrovoľníckej činnosti, ak o to dobrovoľník požiada.
Prijímateľ dobrovoľníckej činnosti je povinný vydať písomné potvrdenie o trvaní, rozsahu a obsahu dobrovoľníckej činnosti dobrovoľníka a písomné hodnotenie dobrovoľníckej činnosti, ak o to dobrovoľník alebo vysielajúca organizácia požiada
20. Musí byť výkon dobrovoľníckej činnosti v oblasti športu dlhodobý/krátkodobý, pravidelný/nepravidelný?
K § 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľnícka činnosť v športe môže byť vykonávaná rôznorodými formami - vo forme krátkodobej či jednorazovej výpomoci až po dlhodobú a pravidelnú činnosť.
21. Kto môže byť prijímateľom dobrovoľníckej činnosti v oblasti športu? Môžu využiť dobrovoľnícku činnosť napr. obce pri organizovaní športových podujatí?
K § 2 ods. 2 a § 7 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dobrovoľník môže vykonávať dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu nielen pre osoby so sídlom alebo pobytom na území Slovenskej republiky (napr. pre športové organizácie alebo športovcov), ale aj pre vyššie územné celky, obce a nimi zriadené alebo založené právnické osoby využívajúce dobrovoľnícku činnosť na podporu plnenia svojich úloh, najmä pri organizovaní športových podujatí.
22. Je vysielajúca organizácia alebo prijímateľ dobrovoľníckej činnosti povinný pripraviť dobrovoľníka na výkon dobrovoľníckej činnosti v oblasti športu?
K § 4 ods. 2, § 5 ods. 1 a § 6 ods. 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vysielajúca organizácia alebo prijímateľ dobrovoľníckej činnosti (ak nejde o dobrovoľníkov, ktorí uzavreli zmluvu s vysielajúcou organizáciou) pripravuje dobrovoľníkov na výkon dobrovoľníckej činnosti. Uvedenie údajov o vykonaní inštruktáže, výcviku, školenia alebo inej odbornej prípravy je taktiež náležitosťou zmluvy o vykonaní dobrovoľníckej činnosti.
23. Prekážky v práci na strane dobrovoľníka vykonávajúceho dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu - je zamestnávateľ povinný uvoľniť zamestnanca na výkon dobrovoľníckej činnosti a poskytnúť mu náhradu mzdy?
K § 138a zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
Zamestnávateľ môže zamestnancovi na základe jeho žiadosti poskytnúť pracovné voľno na výkon činnosti vykonávanej na základe zmluvy o dobrovoľníckej činnosti v pracovnom čase. Takto poskytnuté pracovné voľno sa nepovažuje za výkon práce. Za čas pracovného voľna mzda ani náhrada mzdy zamestnancovi nepatrí. Podmienky poskytovania pracovného voľna zamestnancom na výkon dobrovoľníckej činnosti môže dohodnúť zamestnávateľ aj so zástupcami zamestnancov, avšak mzdu ani náhradu mzdy za čas pracovného voľna nemožno dohodnúť.
24. Môže dobrovoľník vykonávajúci dobrovoľnícku činnosť v oblasti športu poskytnúť podiel zaplatenej dane (2 %, resp. 3 %) športovej organizácii, pre ktorú vykonáva dobrovoľnícku činnosť? Za akých podmienok?
K § 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Ak dobrovoľník vykonával dobrovoľnícku činnosť počas najmenej 40 hodín v zdaňovacom období a predloží o tom písomné potvrdenie, je oprávnený vyhlásiť v daňovom priznaní v lehote na podanie daňového priznania alebo vo vyhlásení predloženom správcovi dane do 30. apríla po skončení zdaňovacieho obdobia (ak ide o daňovníka, ktorému zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vykonal ročné zúčtovanie), že podiel zaplatenej dane do výšky 3 % sa má poukázať ním určenému prijímateľovi podielu zaplatenej dane. Podiel zaplatenej dane môže dobrovoľník poukázať aj športovej organizácii, v ktorej pôsobí.
25. Môže člen klubu vykonávať v tom istom klube (ako jeho člen) dobrovoľnícku činnosť? Príklad: Osoba "A" vykonáva odbornú činnosť - zapisovateľ (ako dobrovoľník) zápasov v najvyššej lige, pričom súčasne osoba "A" je aj amatérsky športovec v tom istom klube, ale v nižšej lige.
Môže člen klubu vykonávať vo zväze (v ktorom je klub členom) dobrovoľnícku činnosť? Príklad: Osoba "A" je členom klubu (ako napr. amatérsky športovec), ale súčasne vykonáva odbornú činnosť - rozhodca (ako dobrovoľník) a svoju činnosť vykonáva "pre" zväz (ktorého je členom, nakoľko je členom klubu, ktorý je členom zväzu).
Ako to je v súlade s § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 406/2011 Z. z.
K § 2 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon o dobrovoľníctve ustanovuje v § 2, že za dobrovoľníka sa považuje tá fyzická osoba, ktorá o. i. dobrovoľnícku činnosť:
Aj keď to zákon o dobrovoľníctve [v nadväznosti na vyššie uvedené pod písm. a) až c)] výslovne neustanovuje, zastávame názor, že aby sa fyzická osoba ako člen združenia (športovej organizácie – klubu resp. zväzu) mohla považovať za dobrovoľníka (vo vzťahu k občianskemu združeniu, ktorého je členom), musí ísť o výkon dobrovoľníckej činnosti mimo rámca jej povinností, ktoré jej vyplývajú z členského vzťahu k športovej organizácii (ktorá je občianskym združením). Člen združenia vznikom svojho členstva totiž pristúpil k stanovám, ktoré svojou povahou predstavujú viacstrannú zmluvu vymedzujúcu o. i. rozsah, druh a charakter jeho členských povinností. Členský vzťah teda predstavuje primárny dôvod ich výkonu/realizácie. Ak by došlo ku konkurencii medzi výkonom určitých povinností resp. činností vyplývajúcich zo stanov ako aj dobrovoľníckej zmluvy, tak výkon týchto povinností v rámci plnenia členských povinností má „prednosť“ pred ich výkonom v rámci realizácie dobrovoľníckej činnosti. Takýto záver je súladný aj s definičným znakom dobrovoľníka obsiahnutým vo vyššie uvedenom písm. a).
Príklad: Dobrovoľník je členom športovej organizácie (občianskeho združenia) „A“ z titulu, že je športovec. Rozsah jeho práv a povinností určujú stanovy v časti o povinnostiach športovca. Dobrovoľník môže pre športovú organizáciu „A“ vykonávať dobrovoľnícku činnosť, ktorá je odlišná od jeho členských povinností (od povinností športovca), ktoré mu vyplývajú zo stanov športovej organizácie „A“. To znamená, že môže ako dobrovoľník vykonávať pre športovú organizáciu napr. funkciu časomerača.
Pokiaľ ide o dobrovoľníka vykonávajúceho dobrovoľnícku činnosť pre zväz, pričom dobrovoľník je členom klubu, ktorý je členom zväzu, je potrebné posúdiť, či dobrovoľníkovi nevzniklo členstvom v klube aj členstvo v zväze. Ak členstvo vo zväze vzniklo, platí, že člen môže pre zväz vykonávať ako dobrovoľnícku činnosť činnosť odlišnú od jeho (zväzových) členských práv a povinností. Musí však ísť zároveň o takú činnosť, ktorej výkon voči zväzu mu neukladajú klubové stanovy. Ak členstvo vo zväze nevzniklo musí ísť o takú činnosť, ktorej výkon voči zväzu mu neukladajú klubové stanovy.
Pokiaľ ide o vyššie uvedené písm. b), to upravuje situácie, v zmysle ktorých by napr. člen združenia vykonával určitú činnosť pre orgán alebo funkcionára združenia, napr. činnosť asistenta. Túto činnosť asistenta by pre orgán resp. funkcionára nemohol vykonávať ako dobrovoľnícku činnosť.
26. V akej evidencii má byť zapísaný dobrovoľník, s ktorým je uzatvorená zmluva o výkone dobrovoľníckej činnosti a ktorý nie je športovým odborníkom a bude nám vypomáhať pri organizácii a zabezpečení športového podujatia? Stačí iba vo vlastnom registri dobrovoľníkov v športovej organizácii (športovom klube)?
K § 4 ods. 2 a 3, § 5 ods. 1 zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Ak nejde o dobrovoľníka, ktorý sa zapisuje do informačného systému športu [napr. dobrovoľník podľa § 6 ods. 1 písm. a) až d) zákona o športe vykonávajúci činnosť v športe na základe zmluvy o výkone dobrovoľníckej činnosti], tak:
27. Športová organizácia, má na zmluvu o dobrovoľníctve podľa zák. č 406/2011, trénera pre mladších žiakov. Ten ich aj vozí na turnaje a otázka je, či si môže urobiť na daný deň cestovný príkaz, (či sem môže spadať v zmysle §1 ods.2 písm. c) Zákona o cestovných náhradách).
Áno, dobrovoľník spadá pod § 1 ods. 2 písm. c) z. č. 283/2002 Z. z. Obdobný záver zastáva aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR: https://www.employment.gov.sk/sk/praca-zamestnanost/vztah-zamestnanca-zamestnavatela/cestovne-nahrady/okruh-osob-ktorym-poskytuju-cestovne-nahrady.html
28. Miestny športový klub (o.z.) plánuje podpísať s futbalistami zmluvu o výkone dobrovoľnícke činnosti v športe, podľa môjho názoru so zreteľom na § 6 ods. 3 písm. c) ZoŠ, ako dobrovoľník vykonáva činnosť iba športový odborník a nie amatérsky športovec, ten vykonáva činnosť podľa § 4 ods. 4 ZoŠ. Podľa mňa teda nie je možné s aktívnym futbalistom uzavrieť zmluvu o dobrovoľníckej činnosti a dojednať náhradu za stratu času počas zápasu či tréningu. Zároveň sú všetci cez hráčov až po výbor klubu jeho členmi, je vôbec možné ich za dobrovoľníkov považovať s poukázaním na § 2 ods.1 písm. b) 406/2011? ŠK chce touto formou zabezpečiť vydokladovanie dotácie poskytnutej obcou. Ako by mali postupovať aby tento zámer mohli zrealizovať a ja som im mohol tieto výdavky uznať ako oprávnené pri zúčtovaní dotácie.
Športovec nemôže vykonávať šport (športovať) ako dobrovoľník, môže však ako dobrovoľník pomôcť v rámci usporiadateľskej služby, kosenia či upratovania na štadióne, môže pomôcť s webovskou stránkou klubu alebo môže pomôcť ako pomocník trénera, masér či vedúci družstva a pod. (to všetko bez nároku na odmenu, ako dobrovoľník môže však dostať náhrady podľa zákona o dobrovoľníctve).
Športovec športuje (vykonáva aktívne šport) najmä preto, lebo uspokojuje svoju vlastnú osobnú portebu, záujem.
Tu sa nejedná o vykonávanie "dobra" pre nejakú "dobročinnú" organizáciu alebo konkrétnych prijímateľov dobrovoľníckej činnosti.
Pri vykonávaní športu športovcom nie je primárny "dobročinný účel" tejto činnosti, ako pri iných podporných činnostiach, ktoré súvisia s organizovaním a vykonávaním športu.
Ako dobrovoľnícka činnosť sa podľa § 3 ods. 1 písm d) Zákona č. 406/2011 Z.z. o dobrovoľníctve v súvislosti so športom predpokladá činnosť pri organizovaní "športových, telovýchovných, charitatívnych, vzdelávacích a osvetových podujatí," nie však samotné vykonávanie športu športovcom za športovú organizáciu.
Podrobnejšie informácie nájdete na tejto stránke:
http://www.ucps.sk/FAQ_dobrovolnictvo_v_sporte
29. Dobrovoľník neprekročil na našom projekte stanovený limit počtu hodín resp. výšku príjmu do 500 Eur.
Novela zákona o dani z príjmov, platná od 1.1.2018 aktualizovala § 8, odstavec 1), písmeno a) pod ktorý spadajú tzv.ostatné príjmy vyplácané napríklad na základe Občianskeho zákonníka. Do aktualizovaného znenie bolo doplnené:
Novela zákona o dani z príjmov § 8 odstavec 1), písmeno a)
„…za príjem z príležitostnej činnosti podľa tohto ustanovenia sa nepovažuje príjem dosahovaný z činnosti vykonávanej na základe zmluvného vzťahu, ak vyplácajúci daňovník, ktorý je právnickou osobou alebo fyzickou osobou s príjmami podľa § 6, môže znížiť základ dane podľa § 17 až 29 o odmenu vyplatenú na základe dokladu spĺňajúceho náležitosti účtovného dokladu“.
Keďže však odmena za stratu času dobrovoľníka je vyplácaná podľa zákona o dani z príjmov, § 8, odstavec 1), písmeno r) v tomto prípade nenastali zmeny a platí oslobodenie od dane za tento príjem do výšky 500 euro/rok.
Nasledujúce zmeny sa týkajú len príjmov a výdavkov vyplácaných na základe iných zmlúv, napríklad zmluvy podľa Občianskeho zákonníka:
Zákon teda ustanovuje, že za príjem oslobodený od dane pre fyzickú osobu nie je považovaný príjem na základe zmluvného vzťahu, avšak za podmienky, že si vyplácajúca organizácia oň môže znížiť základ dane. V praxi to znamená, že vyplácajúcim daňovníkom môžu byť dva druhy subjektov:
Športová organizácia s príjmami podľa § 6 (obchodná spoločnosť, občianske združenie so živnostenským listom)
30. Údajne je možnosť preplatenia činnosti dobrovoľníka (ktorý pomáha pri organizácii športových podujatí) - nie je mi však jasné koho máme žiadať o preplatenie.
Na Vašej stránke som našla veľa informácii o dobrovoľníctve ako takom, ale ako hľadám tak hľadám, nemôžem sa dopátrať ako sa refinancuje táto činnosť cez ministerstvo.
S dobrovoľníkom uzatvára dohodu ten, kto jeho činnosť využíva (napr. oprganizátor športového podujatia) a ten mu potom prepláca stravné, cestovné, náklady na pomôcky a prípadne aj náhradu za stratu času, ak sa na tom s dobrovoľníkom dohodne.
Prostriedky na to si musí zabezpečiť prijímateľ dobrovoľníckej činnosti, štát mu nemá povinnosť preplácať tieto náklady.
Niektoré kluby si náklady na dobrovoľníkov uplatňujú formou refundácie vo vzťahu k štátnym prostriedkom z príspevku uznanému športu, ktoré sú k nim distribuované cez ich národné športové zväzy.
31. A čo ak má taká fyzická osoba príjmy iba z dobrovoľníckej činnosti (napr. študent, dôchodca, nezamestnaný, osoba na materskej/rodičovskej dovolenke) vo forme náhrady za stratu času podľa § 6 ods. 2 písm. e) zákona č. 406/2011 Z.z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov?
Ak má fyzická osoba príjmy iba z dobrovoľníckej činnosti a to vo forme náhrady za stratu času podľa § 6 ods. 2 písm. e) zákona č. 406/2011 Z.z. o dobrovoľníctve, v takom prípade môže mať príjem ešte o 500 eur vyšší, t.j. 2415 € a nemá povinnosť podávať daňové priznanie a teda ani platiť daň z príjmu ani odvody z dosiahnutého príjmu.
Podľa § § 9 ods. 1 písm. i) zákona o dani z príjmov je od dane z príjmov oslobodený príjem podľa § 8 ods. 1 písm. r), t.j. náhrada za stratu času dobrovoľníka zapísaného v informačnom systéme športu podľa osobitného predpisu, ak úhrn týchto príjmov nepresiahne v zdaňovacom období 500 eur, pričom ak takto vymedzené príjmy presiahnu 500 eur, do základu dane sa zahrnú len príjmy nad takto ustanovenú sumu; výdavky k príjmom zahrnovaným do základu dane sa zistia rovnakým pomerom, ako je pomer príjmov zahrnovaných do základu dane k celkovým príjmom,
Ostatné príjmy dobrovoľníka poskytnuté podľa § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 406/2011 Z.z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (cestovné, stravné, príspevok na technické, ochranné a iné pomôcky, telefón a pod.) sú oslobodené od dane z príjmov na základe § 9 ods. 2 písm. x) zákona o dani z príjmov.
Poznámky pod čiarou:
17.10.2023
5.11.2023
2.10.2023
29.8.2023
2.9.2023
15.12.2022
10.8.2022
3.6.2022
18.5.2022
3.6.2022
4.4.2022
23.3.2022
9.3.2022
8.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022
1.3.2022