Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2020 až 2024 pre oblasť “Prokuratúra”
7.6.2020
Divácke násilie vníma slovenská spoločnosť už dlhšie obdobie ako reálny problém a to nielen z televíznych obrazoviek, tlačených alebo elektronických médií, ale najmä prostredníctvom konkrétnych negatívnych zážitkov fanúšikov, hráčov, funkcionárov, policajtov, usporiadateľov, či okolo idúcich občanov, mladých ľudí, žien, detí počas rizikových športových podujatí.Zdarné riešenie problematiky diváckeho násilia si vyžaduje synergiu, spoločný pohľad na problematiku, dobrú vzájomnú komunikáciu a spoločný postup všetkých zainteresovaných subjektov (v tom istom priestore a čase).
JUDR. PETER SEPEŠI – člen výkonného výboru SFZ pre legislatívne otázky, prokurátor
ING. JÁN LETKO – Slovenský futbalový zväz, vedúci oddelenia IT
Divácke násilie vníma slovenská spoločnosť už dlhšie obdobie ako reálny problém a to nielen z televíznych obrazoviek, tlačených alebo elektronických médií, ale najmä prostredníctvom konkrétnych negatívnych zážitkov fanúšikov, hráčov, funkcionárov, policajtov, usporiadateľov, či okolo idúcich občanov, mladých ľudí, žien, detí počas rizikových športových podujatí. Väčšinou alebo takmer vždy (zatiaľ) sa jedná o futbalové stretnutia, no skúsenosti z iných krajín hovoria, že fenomén diváckeho násilia sa môže objaviť aj na iných verejných podujatiach športových alebo aj kultúrnych (koncerty, festivaly) alebo sa môže presťahovať na verejné zhromaždenia občanov.
Stav fenoménu diváckeho násilia na Slovensku vnímajú ľudia rôzne, aj tu nájdeme pomerne široké spektrum názorov. Niektorí tento problém ignorujú (máme aj iné spoločenské problémy, možno aj vážnejšie), niektorí ho nahlas, či polohlasne bagatelizujú (jedná sa iba o niekoľko desiatok chuligánov), ďalší deklarujú, že majú záujem ho riešiť ale čakajú na riešenie, ktoré prinesie systém (štát ako verejná autorita v spolupráci so SFZ). Ďalšia skupina pracuje na príprave konkrétnych návrhov riešení zdola, ktorých prerokovanie a implementácia si však bude vyžadovať pomerne intenzívnu komunikáciu a súčinnosť zainteresovaných subjektov. Takýto stav, resp. pomalý postupný vývoj (pomalší ako by mohol/mal byť), pretrváva už dlhší čas, avšak bude to tak zrejme iba dovtedy, kým sa na niektorom slovenskom štadióne neprihodí niečo skutočne veľmi vážne. Niečo, čo nás všetkých bude veľmi mrzieť. Potom zrejme logicky prídu zmeny a prídu veľmi rýchlo – zhora, a aj preto je potrebné mať pripravené dobré vecné riešenia, aby sme ich mohli ponúknuť, keď príde ten čas.
Najlepšia alternatíva, ktorú si želáme je, aby sa nám podarilo prijať a implementovať do života vhodné opatrenia na riešenie problematiky diváckeho násilia skôr ako dôjde k vážnemu incidentu s nenapraviteľnými následkami na niektorom slovenskom futbalovom štadióne.
Tí, ktorí vidia narastajúci trend a potenciál diváckeho násilia, vnímajú súčasný stav ako problém, ktorého prejavy sú de facto len mementom pred hroziacimi oveľa vážnejšími následkami, ktoré môže priniesť možno už ďalšie ligové kolo.
Je potrebné uviesť, že obdobným procesom vývoja a vnímania problematiky diváckeho násilia zo strany občana – fanúšika, klubu, futbalového zväzu, orgánov verejnej moci, či politikov, aký v súčasnosti prebieha na Slovensku, už prešlo viac, či menej úspešne, množstvo vyspelých európskych krajín.
Slovensko tiež kráča po svojej ceste poznania tejto problematiky, na ktorej si však musíme pomôcť my sami. Máme však veľkú výhodu. Vieme/môžeme využiť poznatky, skúsenosti a pomoc iných krajín, z ktorých niektoré za svoj progres v tejto oblasti, na rozdiel od nás (zatiaľ), zaplatili životmi fanúšikov, svojich spoluobčanov, synov, otcov, či detí. Pomocnú ruku nám podávajú aj medzinárodní bezpečnostní experti z UEFA, FIFA alebo aj iných medzinárodných organizácií. No a máme aj vlastných expertov z radov policajtov, pracovníkov bezpečnostných služieb, bezpečnostných manažérov športových klubov a športových zväzov, ktorí majú vlastné poznanie a skúsenosti z domácich i zahraničných športových podujatí.
K diváckemu násiliu je potrebné pristúpiť tak, ako ku každému inému spoločenskému problému, s ktorým sa chce majoritná časť ľudského spoločenstva vysporiadať, s primeraným rešpektom. Je potrebné zhromaždiť poznatky o tejto problematike a pozrieť sa na ňu z perspektívy všetkých dotknutých, či zainteresovaných subjektov, vrátane perspektívy slušného fanúšika, žien a detí, ktoré by sa tiež možno radi zúčastnili futbalového stretnutia ako spoločenského podujatia.
Zdarné riešenie problematiky diváckeho násilia si vyžaduje synergiu, spoločný pohľad na problematiku, dobrú vzájomnú komunikáciu a spoločný postup všetkých zainteresovaných subjektov (v tom istom priestore a čase).
Je potrebné opustiť výčitky, či kritizovanie „tých ostatných“ na vybranom exemplárnom pochybení, ktoré spravidla vyplýva z nedostatku poznania/informácií. Každý sa môže pomýliť, každý má na chybu právo, chyby sú dobré na to, aby sme sa na nich dokázali učiť. Každý má právo na slušnosť, úctu a dôstojnosť, aj keď sa pomýli alebo má iný názor. No a všetci vieme, že oveľa ľahšie sa analyzujú postupy a udalosti s odstupom času na základe videozáznamov a komplexného poznania situácie po konzultáciách s právnymi či bezpečnostnými expertmi, ako v reálnom čase, keď sa musí policajt, bezpečnostný manažér, hlavný usporiadateľ, organizátor podujatia, či zástupca obce vyjadriť, rozhodnúť, či reagovať v priebehu pár minút, či niekedy až sekúnd v stresovej situácii. Cez túto prizmu je potrebné vnímať všetky nedostatky a pochybenia, samozrejme ak sa nejedná o hrubé flagrantné pochybenia.
Na Slovensku existuje aktívna skupina zanietených odborníkov z radov polície, prokuratúry, súkromných bezpečnostných služieb, SFZ, ÚLK, SZĽH i športových klubov, ktorá sa snaží problematikou diváckeho násilia seriózne zaoberať. S odbornou znalosťou problematiky podloženou praktickými skúsenosťami má ambíciu pripraviť návrhy organizačno-technických i legislatívnych opatreníde lege ferenda na riešenie problematiky diváckeho násilia. Návrhy riešení po dosiahnutí potrebnej zhody budú ponúknuté športovému hnutiu a občanovi (slušnému fanúšikovi), no a samozrejme aj orgánom verejnej moci a politikom – poslancom, ministrom, ktorých podpora je v konečnom dôsledku rozhodujúca.
Cieľom a úlohou tohto príspevku – diskusného stimulu je predstaviť odbornej športovej a právnickej verejnosti návrh časti riešenia, ktoré pripravuje Slovenský futbalový zväz v spolupráci s a komunikácii s ostatnými zainteresovanými subjektmi ako svoj vklad do spoločného postupu pri riešení problematiky diváckeho násilia.
Slovenský futbalový zväz pripravuje návrh interného predpisu – Smernice o vytvorení a prevádzkovaní informačného systému o bezpečnosti pri športových podujatiach, ktorý je v súčasnosti v štádiu pripomienkového konania (do 10.12.2012). Na tvorbe návrhu predmetnej smernice a informaticko-technického riešenia sa na základe analýzy požiadaviek, procesov, právnej úpravy ako aj technických možností informačného systému SFZ, podieľajú právnici pôsobiaci v SFZ a MŠK Žilina a informatik/analytik SFZ a SZĽH, ktorí sa veľa pýtajú a počúvajú, aby čo najlepšie vystihli potreby, záujmy a možnosti jednotlivých zainteresovaných subjektov, ktoré sú v súlade so sledovaným účelom/cieľom – vytvoriť efektívny pracovný nástroj k riešeniu problematiky diváckeho násilia. Výsledný návrh by mal byť vyváženým kompromisom personálnych, znalostných, organizačno-technických, právnych i ekonomických možností zainteresovaných subjektov.
Napriek tomu, že existenciu informačného systému predpokladá platná právna úprava SR už od 1.12.2008, kedy nadobudol účinnosť zákon č. 479/2008 Z.z. o organizovaní verejných telovýchovných podujatí, športových podujatí a turistických podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 479/2008 Z.z.“), koncept, ktorý je v tomto príspevku načrtnutý predpokladá viaceré legislatívne zmeny pôvodnej právnej úpravy.
Niektoré ustanovenia návrhu smernice uvedenej nižšie si budú vyžadovať legislatívne zmeny v právnej úprave SR. Účinnosť týchto ustanovení, v prípade schválenia tohto konceptu (smernice) výkonným výborom SFZ, bude odložená do zmeny právnej úpravy.
Autori príspevku považujú za potrebné uviesť, že sú presvedčení o tom, že informačný systém o bezpečnosti pri športových podujatiach, vzhľadom na povahu a účel databázy, ktorú obsahuje, by mal byť vedený pod ministerstvom vnútra, a nie na národnom športovom zväze, jednom z mnohých, ktoré by tento systém mali mať možnosť využívať. Smernica SFZ je záväzná pre členov SFZ, nebolo by primerané ani vhodné regulovať smernicou SFZ pravidlá pre iné zväzy, ktoré majú vlastný systém interných predpisov. V tomto smere bude potrebná úprava všeobecne záväzným právnymi predpisom.
Informačný systém je aj z uvedených dôvodov projektovaný ako oddeliteľný modul, ktorý v budúcnosti bude možné presunúť pod administráciu ministerstva vnútra, prípadne iného orgánu verejnej moci. V takom prípade by bolo primerané, aby mala navrhovaná smernica podobu vyhlášky vydanej príslušným ministerstvom na základe zmocňovacieho ustanovenia doplneného do zákona č. 479/2008 Z.z. (napr. do ust. § 11 ods. 1 uvedeného zákona), resp. niektoré časti smernice/vyhlášky, by mohli/mali byť doplnené priamo do zákona č. 479/2008 Z.z., najmä tie, ktoré stanovujú právne povinnosti, za nesplnenie ktorých bude možné ukladať sankcie.
Návrhy legislatívnych zmien, ktoré by mali spolu s vytvorením informačného systému o bezpečnosti pri športových podujatiach významne na pomôcť pri riešení problematiky diváckeho násilia Vám prinesieme v nasledujúcom čísle časopisu MagOff.
Zákon č. 479/2008 Z.z. stanovuje v ust. § 11 ods. 1 povinnosť pre futbalový zväz a hokejový zväz, ktoré sú členmi medzinárodnej športovej organizácie, t.j. SFZ a SZĽH, “vytvoriť a prevádzkovať informačný systém o bezpečnosti pri športových podujatiach” obsahujúci evidenciu divákov, ktorý sa dopustili protiprávneho konania v súvislosti s účasťou na športovom podujatí. Doposiaľ však takýto informačný systém neprevádzkuje ani futbalový a ani hokejový zväz.
Poznať športovú deliktuálnu históriu fanúšika (pozn. zákon v § 11 ods. 5 predpokladá evidovanie údajov o osobe tohto typu po dobu 5 rokov) je dôležitým predpokladom toho, aby sa vo vzťahu ku každému jednotlivému delikventovi použili primerané preventívne a v prípade, ak je to dôvodné,aj represívne opatrenia. Inak sa páchateľ deliktu bude z právneho hľadiska naďalej javiť ako riadny bezúhonný občan, ktorý nemal nikdy konflikt so zákonom a pritom sa môže jednať o osobu, ktorá bola opakovane vyvedená zo športového podujatia pre protiprávne konanie alebo administratívne vyhostená z územia SR.
Na účely riešenia problematiky diváckeho násilia potrebujeme mať prehľad o špeciálnej oblasti správania a konania jednotlivca, ktorou je jeho správanie a konanie v rámci jeho účasti na verejných športových podujatiach.
SFZ ako národný športový zväz zastrešujúci šport, v ktorom sa divácke násilie prejavuje najviac, si je vedomý svojej spoluzodpovednosti pri riešení tohto fenoménu a preto je jeho snahou v súvislosti s implementáciou projektu vytvorenia a prevádzkovania informačného systému slovenského futbalu (ISSF), využiť jeho potenciál a zapracovať do tohto projektu aj vytvorenie informačného systému bezpečnosti na športových podujatiach (ďalej „informačný systém BSP“).
Vzhľadom k tomu, že vytvorenie a prevádzkovanie informačného systému BSP predpokladá nakladanie s osobnými údajmi, je potrebné internou normou SFZ presne vymedziť práva a povinnosti subjektov, ktoré sa budú podieľať na tvorbe, prevádzkovaní a využívaní tohto systému v súlade s účelom zákona č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov a so zásadou primeranosti.
Informácie o športovej deliktuálnej minulosti osôb slúžia na identifikáciu jedincov, ktorým bol uložený v priestupkovom alebo trestnom konaní “zákaz” účasti na verejnom športovom podujatí, resp. jedincov, ktorí sa v minulosti dopustili protiprávneho konania v súvislosti s účasťou na verejnom športovom podujatí. Tieto informácie sú dôležité z hľadiska zabezpečenia verejného poriadku, bezpečnosti a ochrany osôb a majetku na verejnom športovom podujatí jednak pre organizátora podujatia, ktorý zabezpečuje bezpečnostnú stránku podujatia prostredníctvom bezpečnostného manažéra, usporiadateľov, pracovníkov SBS, ako aj pre orgány verejnej moci najmä pre políciu.
Ak sa delikt účastníka podujatia alebo inej osoby v súvislosti s verejným športovým podujatím stane predmetom priestupkového konania alebo trestného konania, sú údaje z informačného systému BSP dôležité aj pre prokurátora a sudcu, ktorí sa budú zaoberať právnym posúdením skutku, hodnotením osoby páchateľa, aby následne mohli voči páchateľovi vyvodiť primeranú právnu zodpovednosť a v prípade existencie zákonných podmienok rozhodli o primeraných preventívnych, resp. represívnych opatreniach (vzatie do väzby, zákaz návštevy športového podujatia).
Platný zákon predpokladá tri hlavné skupiny zápisov do evidencie:
Z uvedeného vyplýva, že zapisovanie údajov do evidencie, ak má byť efektívne, bude sa uskutočňovať nielen v centre prevádzkovania informačného systému na SFZ, ale aj priamo u organizátorov podujatí s prideleným aktívnym prístupom (na zapisovanie), čo budú zrejme všetky ligové kluby – ich bezpečnostní manažéri, prípadne aj ďalšie subjekty z pohľadu futbalového hnutia interné (futbal, futsal) alebo externé (iné športy). Za futbalové kluby v nižších súťažiach by mohli byť editormi informačného systému interní zamestnanci SFZ pôsobiaci na regionálnych a oblastných futbalových zväzoch.
V súlade so zákonom bude potrebné umožniť prístup do informačnému systému pre políciu a SIS, osobitne pre jednotlivé útvary Policajného zboru a SIS. V budúcnosti, ako bolo už aj vyššie uvedené, by však bolo vhodné zvážiť presunutie informačného systému pod správu Ministerstva vnútra SR, ktoré zastrešuje oblasť bezpečnosti a verejného poriadku, vrátane problematiky diváckeho násilia.
Zákon v ust. § 11 ods. 5 oprávňuje športový zväz aj organizátora podujatia k tomu, aby pri spracúvaní údajov v informačnom systéme požiadal o pomoc Policajný zbor. Môže sa jednať napr. o pomoc pri zabezpečení fotografie delikventa z registra obyvateľov, odstraňovanie nedostatkov/nepresností v evidencii a pod. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o prístup do databázy, v ktorej sú osobné dáta, tento prístup musí byť podľa presne stanovených pravidiel kontrolovaný, primeraný a účelný.
Bude preto vhodné a potrebné každý prístup do databázy (tzv. log). zaznamenať elektronicky, aby bolo možné spätne vyhodnotiť dôvodnosť/zákonnosť prístupu do databázy, resp. pri každom prístupe by osoba mohla/mala uviesť účel prístupu (napr. bezpečnostná príprava stretnutia X proti Y, overenie deliktuálnej minulosti osoby, vybavovanie sťažnosti proti zápisu a pod.).
Z databázy zrejme bude potrebné vedieť v súvislosti s konkrétnym stretnutím vyselektovať/filtrovať fanúšikov/delikventov konkrétneho (spravidla hosťujúceho) družstva a prípadne aj spriaznených fanúšikov z iných klubov (aj zahraničných). Vlastných problémových fanúšikov/delikventov spravidla každý domáci klub menovite alebo aspoň z videnia pozná, t.j. pri organizácii domáceho stretnutia bude potrebovať najmä údaje o problémových fanúšikoch, ktorí sa hlásia k fanúšikom hosťujúceho družstva. Možnosť selekcie/filtrovania fanúšikov rôznymi spôsobmi je základná funkčná požiadavka na informačný systém, ktorá umožní na každé stretnutie vytvoriť/vytlačiť pre usporiadateľov a pracovníkov SBS príslušný menný zoznam s fotografiami problémových osôb (výpis z evidencie BSP), aby ho mohli využiť pri kontrole vstupu účastníkov do priestoru podujatia, ako aj počas podujatia na monitorovanie/vyhľadávanie problémových divákov v priestoroch podujatia. Výpis z evidencie BSP v elektronickej forme bude využiteľný aj pri kontrole vstupu (obzvlášť do sektorov hostí) s využitím kamerového systému na štadiónoch, ktorý by sa mal postupne na vstupoch na štadión skvalitniť inštaláciou kvalitných kamier s vyššou rozoznávacou schopnosťou a dobrou kvalitou obrazu aj v horších svetelných podmienkach. Kontrola vstupov fanúšikov pomocou kamerového systému by na ligových štadiónoch mala v budúcnosti postupne nahradiť kontrolu pomocou tlačených výpisov z evidencie BSP.
V evidencii budú záznamy vedené v osobitných registroch podľa právneho dôvodu zápisu do registra. Osobitne budú vedené osoby, ktoré majú platný zákaz účasti na danom športovom podujatí, ktorý im bol uložený v priestupkovom alebo trestnom konaní, pričom týmto osobám by nemal byť umožnený vstup na štadión a osobitne budú vedené osoby, ktoré sú považované za problémové, vzhľadom na ich predchádzajúce protiprávne konanie zaznamenané v informačnom systéme BSP.
Zákaz účasti na športovom podujatí (obmedzenie, obmedzujúce opatrenie), môže byť stanovený v priestupkovom alebo trestnom konaní v rozhodnutí príslušného orgánu úplne všeobecne, t.j. ako “zákaz (návštevy) účasti na všetkých športových podujatiach v období od-do” alebo môže byť tento zákaz špecifikovaný úplne presne na “športové podujatia futbalového klubu X v období od-do”, prípadne na “športové podujatia na území príslušnej obce v období od-do” (toto je aktuálne v prípadoch, keď o obmedzujúcom opatrení rozhoduje obec, ktorá môže vydať zákaz iba v rozsahu svojej teritoriálnej pôsobnosti, t.j. nemôže vydať zákaz účasti na športových podujatiach s platnosťou pre celé územie SR), alebo aj na jednotlivé/konkrétne športové podujatie. To všetko bude zohľadnené v rámci projektovania informačného systému BSP.
Je však potrebné zabezpečiť, aby výpisy z evidencie delikventov, obsahujúce osobné údaje, vrátane fotografie tváre, boli po celý čas využívané v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov č. 428/2002 Z.z., ako aj so zásadou primeranosti výhradne na účel, na ktorý boli vytvorené.
Usporiadatelia budú pod hrozbou disciplinárneho postihu klubu i osoby usporiadateľa, event. aj pod hrozbou postihu podľa noriem verejného práva, ak svojim protiprávnym konaním porušia všeobecne záväzný právny predpis, povinní výpis z evidencie po športovom podujatí (stretnutí) riadne vrátiť hlavnému usporiadateľovi alebo priamo bezpečnostnému manažérovi, aby tieto výpisy boli následne skartované/znehodnotené. Vygenerovaný výpis z evidencie by mal v elektronickej forme zostať zaznamenaný v “elektronickej histórii” k danému podujatiu pre prípadnú budúcu potrebu/kontrolu.
Vygenerovanie výpisu z evidencie aj s fotografiami delikventov na konkrétne podujatie a jeho odovzdanie vybratým usporiadateľom, ktorý absolvoval zákonom stanovenú osobitnú prípravu[1] , by malo byť zaznamenané formou unifikovaného bezpečnostného protokolu, ktorý spracuje bezpečnostný manažér, hlavný usporiadateľ alebo iná osoba poverená organizátorom podujatia. Do tohto protokolu by mali byť pri vrátení výpisu po podujatí uvedené incidenty, ktoré boli usporiadateľmi zaznamenané počas podujatia, aj s uvedením osôb, ktoré sa ich dopustili, a tieto údaje by mali byť následne bezpečnostným manažérom zapísané do evidencie informačného systému BSP. Nezistená totožnosť delikventa nie je dôvodom na nezapísanie deliktu/incidentu do BSP protokolu.
Taktiež je potrebné myslieť na to, že môže dôjsť k mylným, či neopodstatneným zápisom do evidencie, ktoré budú musieť byť preskúmateľné. Osobu, ktorá bude zapísaná do evidencie, bude potrebné o zápise vždy upovedomiť (ústne) pri zaznamenaní incidentu/deliktu, aby bola uzrozumená s tým, že v súlade so zákonom bude uvedená v informačnom systéme. Ak dotknutá osoba alebo jej zákonný zástupca (pri maloletých) bude zápis namietať (ústna alebo písomná námietka) musí byť v systéme určený subjekt nezávislý od toho subjektu, ktorý zápis vykonal, a tento nezávislý subjekt/orgán preskúma dôvodnosť zápisu do evidencie informačného systému BSP.
V prípade tejto evidencie za daného právneho stavu spĺňa všetky predpoklady pre plnenie tejto funkcie voči organizátorom podujatia (futbalovým klubom) SFZ. V smernici sa navrhuje stanoviť, ktorý konkrétny útvar SFZ bude túto agendu vybavovať. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o agendu bezpečnostnú s významnými právnymi aspektmi, bude prichádzať do úvahy najmä oddelenie, ktoré má v pôsobnosti bezpečnosť na štadiónoch (medzinárodné a organizačné oddelenie SFZ), ktorému v prípade potreby riešenia právnych problémov, poskytne odbornú súčinnosť právny útvar SFZ.
V prípade, ak sa deliktu násilia a neviazanosti divákov dopustí cudzí štátny príslušník, ktorý nemá trvalý ani prechodný pobyt na území SR, takýto delikt bude zakladať dôvod na konanie o administratívnom vyhostení delikventa podľa § 82 ods. 1 písmeno a/, b/, d/, event. n/ alebo q/ zákona č. 404/2011 Z.z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V prípade, ak bude delikt cudzinca príslušnými orgánmi posúdený ako trestný čin, bude prichádzať do úvahy zadržanie páchateľa, vzatie obvineného do väzby, resp. vybavenie trestnej veci v zrýchlenom skrátenom vyšetrovaní postupom podľa § 204 Tr. poriadku a následne aj administratívne vyhostenie podľa § 82 ods. 1 písmeno c/ zákona č. 404/2011 Z.z., ak páchateľovi nebude uložený trest vyhostenia.
Technické riešenie informačného systému BSP je koncipované ako modulárna súčasť existujúceho systému pre riadenie slovenského futbalu ISSF s prihliadnutím na budúce oddelenie aplikácie ako samostatnej web aplikácie pre celoplošné nasadenie aj na iné športové a kultúrne podujatia, pre iné zväzy (organizácie).
Katalógy podujatí a delikventov (a ich osobných údajov ako sú fotografie a iné osobné údaje) sú vedené v samostatných matrikách pre prípad oddelenia informačného systému BSP ako samostatného riešenia.
Procesne je používaná osvedčená forma podaní a uznesení s rôznymi typmi týchto objektov. Delikty sú povinne previazané s podujatiami (možné previazať viac deliktov k jednému podujatiu) a osobami z katalógu delikventov. K deliktom sa môžu prijímať priamo uznesenia, prípadne pomocou podania je možné požiadať, alebo upozorniť na nutnosť prijatia uznesenia príslušný orgán.
Ku každému deliktu je možné pridať neobmedzený počet uznesení a tiež k podaniu (previazanému k deliktu, alebo uzneseniu) je možné prijať neobmedzené množstvo uznesení. Špeciálnym typom podania je námietka, ktorú môže podať aj samotný delikvent (písomnou formou, oprávnená osoba ju zaregistruje v informačnom systéme BSP).
Uznesenia sú povinne evidované v jednotlivých registroch, do ktorých môžu aktívne vstupovať len subjekty s príslušnými prístupovými oprávneniami. Systém používa riadenie prístupu jednotlivých osôb podľa špecifikovaných rolí v informačnom systéme BSP podľa organizácií (zväzov), registrov a tiež sa prístup delí aj na aktívny (editačný mód) a pasívny (len na čítanie).
Systém automaticky tvorí databázu fotografií nad katalógom delikventov aj s technickými informáciami (metadáta) pre použitie v identifikačných kamerových systémoch cez IPTC[2] a EXIF[3] informácie uložených v samotných fotografiách (možnosť editácie týchto informácií oprávneným osobám).
Ani tá najlepšie vymyslená/naprojektovaná databáza však nemá žiadnu hodnotu, ak sa nenapĺňa a nepoužíva, preto bude kľúčové to, aby SFZ, no najmä futbalové kluby ako organizátori podujatia a polícia od prvého dňa začali v súlade so zákonom databázu napĺňať a využívať ju na účel, na ktorý bola vytvorená.
Na účely tejto smernice sa rozumie pod pojmom:
Obsah evidencie
Pripomienky, návrhy úprav a zmien uvedenej smernice sú očakávané.
Cieľom publikovania tohto pracovného návrhu, ktorý je v rámci SFZ v štádiu pripomienkového konania, je podnietenie odbornej diskusie, ktorá prinesie nové argumenty a postrehy, ďalšie poznanie potrebné ku kvalitnému dopracovaniu návrhu smernice, ako aj k tvorbe súvisiacich legislatívnych návrhov, ktoré sú súčasťou pripravovaného návrhu riešenia.
Poznámky pod čiarou:
1.1.2024
18.2.2024
2.9.2023
1.3.2022
30.5.2021
10.3.2021
1.3.2021
19.3.2021
23.10.2019
23.10.2019
19.3.2021
19.3.2021
23.10.2019
19.3.2021
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
23.10.2019
24.1.2021
6.2.2021
8.8.2021
5.10.2020
11.10.2020
14.7.2020
27.6.2020
25.11.2020
7.6.2020
6.6.2020