FAQ00488 57. Chcel by som sa informovať na výklad, resp. čo znamená funkcia ,,Zástupca športovcov"
9.3.2022
Autor sa v príspevku zaoberá problematikou vzorca na výpočet príspevku uznanému športu, na základe ktorého sa automaticky rozdeľujú štátne príspevky národným športovým zväzom uznaných športov, jeho parametrami, spôsobu výpočtu príspevku a špecifikám.
Ing. Ivan Greguška[1]
Slovenský tenisový zväz - projektový manažér
e-mail: ivan.greguska@gmail.com, ivan.greguska@stz.sk
Kľúčové slová:
financovanie športu, štátne prostriedky, ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, informačný systém športu, príspevok uznanému športu, vzorec, výpočet, úspech, popularita, členská základňa, aktívny športovec, váhy športových odvetví, oprávnené náklady, národný športový zväz, odvody z lotériových hier.
Key words:
financing of sport, state resources, The Ministry of Education, Science, Research and Sport, state sport information system, contribution to recognized sport, formula, calculation, success, popularity, membership, active athlete, importance of sports, eligible costs, national sports federation, lottery games taxes.
Abstract:
Autor sa v príspevku zaoberá problematikou vzorca na výpočet príspevku uznanému športu, na základe ktorého sa automaticky rozdeľujú štátne príspevky národným športovým zväzom uznaných športov, jeho parametrami, spôsobu výpočtu príspevku a špecifikám.
Abstract/Summary:
The author discusses the formula for calculating the allowance for recognized sport, which automatically allocates state contributions to the national sports federations of recognized sports, its parameters, the method of calculating the contribution and the specifics.
Zákon priniesol automatické rozdeľovanie 92,5% prostriedkov z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva určených na šport v programe 026 (národný program rozvoja športu) zo základu po odpočítaní účelovo určených prostriedkov na národný športový projekt vlády (výstavba, modernizácia a rekonštrukcia športovej infraštruktúry národného významu, podpora národného projektu športu pre všetkých so zameraním na mládež a organizovanie významnej súťaže).
Prostredníctvom vzorca sa rozdeľuje z tohto základu NŠZ 50% (z programu 026); pred vylúčením futbalu (17%) a hokeja (13%) sa cez vzorec zväzom delilo až 80% prostriedkov určených na šport (program 026) zo základu po odpočítaní národných športových projektov.
Ministerstvu školstva ostáva na ostatné úlohy len 7,5% všetkých zdrojov.
Príspevok uznanému športu (ďalej len “PUŠ”) je finančný príspevok na športovú činnosť NŠZ, (§ 68), na jeho poskytnutie má nárok NŠZ pre uznaný šport, ktorý má spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov a požiadal o jeho poskytnutie (v roku 2019 máme v SR 72 uznaných športov).
Do roku 2016 dostávali športové zväzy nenárokovateľnú dotáciu na svoju činnosť. PUŠ je priamo úmerný pridanej hodnote uznaného športu pre SR a vypočítava sa na základe podielu uznaného športu podľa vzorca ustanoveného v prílohe č. 3 Zákona.
Zákon o športe priniesol do športu transparentný motivačný mechanizmus, ktorého podstatou je súťaž zväzov o dosiahnutie čo najlepších parametrov do vzorca, na základe ktorého sú finančne odmeňované štátom za dodaný výsledok. V rámci tohto modelu dostali zväzy výmenou za transparentnosť a jasné pravidlá ich fungovania a hospodárenia relatívnu voľnosť v rozhodnutiach o spôsobe použitia prostriedkov získaných z príspevku uznanému športu.
Zväzy majú stále zodpovednosť voči príslušnému športovému hnutiu i voči štátu a jeho občanom, ktorá je určovaná dosahovaním športových výsledkov (t.j. parametrov do vzorca), od ktorých závisí výška štátom garantovaného financovania ich športu v nasledujúcom roku.[5]
Športové zväzy PUŠ (bez iných príspevkov)[7]
Zjednodušene, podiel uznaného športu závisí od troch základných parametrov a dá sa jednoducho vyjadriť nasledovne: P = športový úspech x záujem o šport + členská základňa do 23 rokov
alebo presnejšie týmto zápisom: P = (A × KVVD + A × KVVM) × (B × ZD + C × ZZ) + (1 - 2 × A) × M23
kde
P je podiel príslušného uznaného športu,
A je percentuálne vyjadrenie váhy dosiahnutého športového úspechu (40%),
B je percentuálne vyjadrenie váhy domáceho záujmu o šport (70%),
C je percentuálne vyjadrenie váhy zahraničného záujmu o šport (30%),
(1 – 2 x A) je percentuálne vyjadrenie váhy počtu mládeže do 23 rokov (20%),
KVVD je koeficient významu výsledku v kategórii dospelých,
KVVM je koeficient významu výsledku v kategórii mládeže,
ZD je domáci záujem o príslušný uznaný šport,
ZZ je zahraničný záujem o príslušný uznaný šport,
M23 je priemer počtu aktívnych športovcov v uznanom športe vo veku do 23 rokov,
Tento vzorec vyjadruje, že šport je tým viac užitočnejší pre slovenskú spoločnosť a prezentáciu SR vo svete, čím má lepšie výsledky a zároveň aj čím je oň väčší záujem, alebo čím viac detí pritiahne k pravidelnému športovaniu. Vzorec zároveň umožňuje porovnávať medzi sebou rôzne uznané športy na princípe nestrannosti.
Parametre vzorca a postup určenia jednotlivých premenných určuje nariadenie vlády č. 245/2018 Z. z. o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2019 (ďalej len “nariadenie”).[8]
Nariadenie ustanovuje:
Maximálny možný pokles a nárast PUŠ (limity ochrany) sú vo výške: min. 90% (ochrana zdola pred medziročným poklesom) a max. 120% (ochrana “ostatných” zhora pred medziročným nárastom) z % podielu PUŠ v minulom roku. Limity ochrany sa neviažu na nominálnu hodnotu sumy PUŠ z predošlého roku, ale na % podiel PUŠ zväzu z celkového balíka na predchádzajúci rok, čo by pri rovnakej celkovej sume rozdeľovaných finančných prostriedkov v oboch rokoch bolo to isté. Keďže však nominálna hodnota základu pre PUŠ (celková alokovaná suma) medziročne v rokoch 2016-2019 rástla o podiel z odvodov z lotériových hier (+25% z podielu z odvodu navyše každý rok), tak sa musela použiť iná metodika, aby sa rozdelila celá suma.
Príklad: ak mal NŠZ v roku 2018 podiel z alokovanej sumy pre PUŠ vo výške 10%, v roku 2019 sa bude jeho podiel pohybovať v rozmedzí min. 9% a max. 12%. Ak celková alokovaná suma medziročne (2019/2018) reálne narastie o 17,5%, bude PUŠ tohto zväzu na rok 2019 v rozmedzí 105,8% až 141% z absolútnej výšky PUŠ za predchádzajúci rok 2018. V roku 2019 sa limit ochrany zhora uplatní až vtedy, keď PUŠ v predchádzajúcom roku 2018 bol vyšší ako 1 promile z rozdeľovanej čiastky v roku 2018, športy s nižším PUŠ ako 1 promile nie sú obmedzené horným limitom ochrany (pri raste do úrovne 1,2 promile).
Maximálny percentuálny podiel PUŠ stanovuje, že podiel jedného uznaného športu nesmie prekročiť 15% z celkovej alokovanej sumy. Momentálne túto hranicu nedosahuje žiadny šport, v upravenom výpočte na rok 2017 sa to týkalo len tenisu. Kým boli futbal a hokej začlenené vo vzorci, bola táto hodnota nastavená na úrovni 25% z celkovej alokovanej sumy.
Čo sa týka úspechu, ten je pre jednotlivé športy najobjektívnejšie stanovený rebríčkovým postavením Slovenska v medzinárodnom rebríčku krajín. U väčšiny uznaných individuálnych športov takýto rebríček krajín neexistuje (medzinárodná športová federácia ho nezostavuje). Úspech týchto športov sa preto počíta inou metódou a to na základe rozhodujúceho počtu výsledkov z jednotlivých rozhodujúcich športových podujatí, ktorý závisí od počtu príležitostí získať hodnotené umiestnenie v príslušnom športe. Tu sú športové podujatia odlíšené podľa ich športového významu. Olympijské hry majú väčšiu váhu ako MS a tie majú väčšiu váhu ako ME,[14] t.j. 1. miesto na ME zodpovedá 11. miestu na MS a 21. miestu na OH. Do výpočtu sú počítané výsledky z predchádzajúcich štyroch 12-mesačných rozhodujúcich období (od 1.10. do 30.9.), pričom tieto výsledky sú postupne odstupňované koeficientom medziročného útlmu (40%, 30%, 20% a 10%), kde najstaršie obdobie má najnižšiu váhu (koeficient). Za každé nedodané umiestnenie sa do výpočtu použije posledné mieste podľa počtu krajín medzinárodnej športovej federácie daného športu. V jednom športovom odvetví a jednom rozhodujúcom období sa do výpočtu počítajú len najviac 3 výsledky jedného športovca.
Výsledné umiestnenie športu na svete sa najprv prepočíta na 100% podľa počtu členských krajín medzinárodnej športovej federácie príslušného športu. Je rozdiel, keď napr. biatlon je pre rok 2019 v kategórii dospelých na 6,5 mieste z 56 členských krajín IBU, čo mu pri prepočte na 100% dáva konečné 11,7 miesto na svete, alebo keď sú plavecké športy na 24,8 mieste z 209 členských krajín FINA, čo pri prepočte na 100% znamená konečné 11,9 miesto na svete.
Pre odstupňovanie výsledného poradia sa používa opačná exponenciálna krivka, zohľadnená v hodnotách Koeficientu významu výsledku (KVV), ktorý je určený v tabuľke č.1 v Prílohe č. 3 Zákona. Napríklad, ak má šport na 1. mieste KVV vo výške 100,3, šport na 11. mieste má KVV vo výške 21,4, na 21. mieste 9,9 a na 31. mieste 5,7.
Často diskutovanou otázkou je parameter popularity (domáceho a medzinárodného záujmu), ktorý je však pre fungovanie vzorca veľmi dôležitý. Vypustiť ho zo vzorca by znamenalo, že by sa tým zrovnoprávnili všetky športy z hľadiska ich významu bez ohľadu na to, aká je vo svete či doma konkurencia a tým aj obtiažnosť v danom športe uspieť a ako je daný šport zaujímavý pre ľudí. Porovnanie majstra sveta v cyklistike a majstra sveta v “menšom” a z hľadiska záujmu divákov i športovcov “menej zaujímavom” športe sa jednoducho nedá dať na rovnakú váhu. Ak prijmeme východisko, že prvé miesto Petra Sagana na MS v cyklistike alebo Mateja Tótha na MS v atletike má pre reprezentáciu Slovenska i pre jej občanov, z ktorých daní sa poskytuje príspevok uznanému športu, väčší význam ako napr. tri prvé miesta Ivany Hornej na MS 2017 v klasickom trojboji, drepe aj mŕtvom ťahu (silové športy), alebo 3 majstrovské tituly našich reprezentantov na MS 2018 v psích záprahoch, ktoré si zaslúžia rešpekt, ale nevyvolávajú taký záujem, pozornosť občanov a ani nepôsobia ako vzory pre deti a mládež ako úspechy Petra Sagana či Mateja Tótha, tak je na mieste zaradenie parametra popularity do vzorca a otázka môže byť maximálne o spôsobe jej stanovenia (akými metódami, kým, ako a kedy sa stanoví popularita jednotlivých uznaných športov na Slovensku a vo svete) a váhach domáceho a medzinárodného záujmu. (Pozn. bez úmyslu zľahčovať akýkoľvek športový úspech športovca, ide len o kvantifikáciu jeho významu pre reprezentáciu a rozsah zviditeľnenia SR vo svete).
Najväčším problémom popularity je však to, že je potrebné pravidelne realizovať relevantné a valídne prieskumy domáceho a zahraničného záujmu o jednotlivé uznané športy, ktoré by neboli spochybňované a vzbudzovali vyššiu vierohodnosť. Podľa prílohy č. 3 k zákonu o športe sa má domáci záujem zisťovať každé 2 roky do 1 mesiaca od ukončenia olympijských hier a zahraničný záujem každé 2 roky k 30.9. Do budúcna je treba zvážiť väčšiu každoročnú frekvenciu prieskumov (potrebná zmena zákona), čiastočné zohľadnenie aj predchádzajúcich hodnôt (využiť aj tu koeficient medziročného útlmu) a hlavne pri prieskumoch ponechať rovnakú dlhodobú metodiku získavania údajov, aby boli takéto údaje časovo i obsahovo porovnateľné a ich výsledky sa nelíšili každý rok (čo znižuje ich validitu). Popularita jednotlivých športov, ale aj športovcov je iná počas hlavnej sezóny konkrétneho športu, či v čase vrcholných svetových podujatí, ako v čase prípravy alebo prestávky v súťažiach, osobitne ak ide o typicky letné alebo zimné športy.
Akýkoľvek konkrétny výpočet závisí od údajov, ktoré sú do neho zadané a od ľudí, ktorí zadávajú vstupy (zväzy) a na druhej strane od tých, čo tieto vstupy kontrolujú a počítajú výstupy (ministerstvo školstva). Ak bude výpočet urobený zo zlých vstupných údajov, bez dôkladnej kontroly, tak bude aj výsledné rozdelenie chybné, aj keď budeme považovať filozofiu vzorca za správnu a blížiacu sa k ideálu.
Celý systém výpočtu sa každý rok zdokonaľuje. Cieľom všetkých by mala byť najmä minimalizácia chybovosti vstupných údajov. Boli rozšírené vstupné formuláre k žiadosti o PUŠ, vo formulári na rok 2019 boli doplnené linky na web s rebríčkovým postavením, výsledkami a počtom príležitostí, ktoré uľahčia verejnú kontrolu údajov. Zároveň bol na rok 2018 a 2019 zverejnený aj popis jednotlivých parametrov a údajov vo výpočte.[17] V roku 2017 aj 2018 bol poskytnutý zväzom dostatočný časový priestor v mesiaci november na kontrolu a pripomienkovanie jednotlivých údajov a parametrov výpočtu.
Napriek tomu sú na oboch stranách ešte stále rezervy. Zo strany ministerstva školstva ju nutná väčšia systematická kontrola údajov, vysvetlenie a objasnenie výpočtu zväzom, vrátane vysvetlenia vplyvu zadaných alebo aj nezadaných údajov na výpočet a zdôraznenie a elimináciu chýb z minulých rokov. Na strane národných športových zväzov ide o zadávanie nesprávnych či neúplných údajov a výsledkov, chýbajúce údaje vo formulároch, a to z dôvodu neinformovanosti, nevenovania pozornosti alebo aj zámeru a subjektívne stanovené váhy jednotlivých športových odvetví. Zároveň je nutná zo strany zväzov lepšia kontrola priebežných zverejnení výpočtu a údajov v ňom zadaných, a to nielen za svoj uznaný šport.
Najčastejšie chyby zo strany zväzov sú nasledovné: uvedenie 1 výsledku dvojice (družstva, tímu, štafety a pod.) ako viacerých identických výsledkov jednotlivcov, uvedenie výsledkov z jednotlivých kôl svetového pohára alebo seriálových ME/MS ako umiestnenia v celkovom poradí, neuplatnenie rebríčka v prípade, že môže byť uplatnený, nesprávne uvedené, prípadne vôbec neuvedené počty príležitostí a pod.
Podľa vzorca č. 15 nariadenia vlády SR č. 245/2017 Z. z. by váha odvetvia mala zohľadňovať medzinárodný záujem o odvetvie, domáci záujem o odvetvie a počet aktívnych športovcov. Je ale zrejmé, že stanovenie váh zväzmi nie je zo strany ministerstva školstva vôbec kontrolované a ministerstvo školstva nemá možnosť na úpravu týchto hodnôt a bezvýhradne akceptuje zadané údaje o váhach od zväzov. Úplnému svojvoľnému stanoveniu váh zabraňuje len to, že váhy stanovené napr. v žiadosti podanej v 09/2018 sa uplatnia až pre rok 2021 (3 roky po roku podania žiadosti - § 68 ods. 5 zákona o športe).[18]
Po prijatí nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 245/2018 Z. z. o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2019 došlo k upresneniu tohto výkladu a v prípade, ak čo i len jeden z 3 parametrov (medzinárodný záujem o príslušné športové odvetvie, domáci záujem o príslušné športové odvetvie alebo počet aktívnych športovcov ) sa nerovná nule, t. j. národný športový zväz má aspoň jedného aktívneho športovca v danom športovom odvetví alebo ak by aj nemal takého športovca a o športové odvetvie je, či už medzinárodný záujem alebo domáci záujem, národný športový zväz nemôže uviesť pre dané športové odvetvie na účely výpočtu PUŠ nulovú váhu. Ako príklad svojvoľného účelového určenia váh športových odvetví je možné uviesť volejbal, kde sú váhy odvetví zo strany Slovenskej volejbalovej federácie určené nasledovne: volejbal 95% (muži 70%, ženy 30%) a plážový volejbal 5% (muži 0%, ženy 100%). Váhy kategórií v rámci odvetvia (muži, ženy, zmiešaná) sú pri výpočte rozhodujúce len v prípade samostatného rebríčkového postavenia, v prípade výpočtu z rozhodujúceho počtu výsledkov sa nepoužijú.
Definícia športového odvetvia, ktorá by slúžila výlučne na účely zákona o športe, resp. na účely financovania športu, by mohla pomôcť k úprave pravidiel, ktorými by štát zabezpečil väčšiu spravodlivosť a primeranosť poskytovania štátnych prostriedkov nielen na úrovni uznaných športov a ich národných športových zväzov, ale až na úroveň športových odvetví uznaných športov, ktoré sa objektívne zaslúžili o plnenie verejného záujmu v športe vytvorením parametrov (úspech, popularita, počet aktívnych športovcov do 23 rokov) pre výpočet príspevku uznanému športu. Problémy vo viacerých NŠZ týkajúce sa vnútorného prerozdelenia PUŠ medzi jednotlivé športové odvetvia indikujú, že úvahy o takejto právnej regulácii poskytovania štátnych prostriedkov sú legitímne.
Nefungujúci ISŠ je veľkou brzdou implementácie Zákona a aj kontroly údajov vstupujúcich do výpočtu PUŠ. Kým ISŠ nebude spustený, odladený a so zapísanými správnymi údajmi, nemôžeme očakávať iný výpočet ako aktuálny tabuľkový so vstupnými údajmi od zväzov na základe formulárov.
Sprevádzkovanie a naplnenie ISŠ, ktoré je stále v značnom časovom sklze, napomôže k presnejšiemu získaniu niektorých údajov, ktoré v súčasnosti je ťažké overiť. Jednou z týchto vecí je napr. aj počet aktívnych športovcov do 23 rokov s 3 účasťami v súťaži, ktorý bol doteraz (aj pre rok 2019) získaný na základe registrov (tabuliek), ktoré zasielali jednotlivé športové zväzy ministerstvu školstva. Niektoré zväzy majú svoje vlastné informačné systémy, na základe ktorých je možné tieto údaje na 100% overiť.
Na presné získanie tohto údaju je ale nutná zmena zákona. Novelou zákona došlo v r. 2016 k zmene definície aktívneho športovca (navýšenie z 1 na 3 účasti v súťaži), ale táto zmena nebola premietnutá aj do rozsahu údajov, ktoré sú zapisované do ISŠ podľa § 80 ods. 2 písm. r) zákona (momentálne sa vyžaduje iba zápis dátum poslednej účasti v súťaži).
Akákoľvek racionálna diskusia zo strany zainteresovaných na tému vzorca, úpravy filozofie výpočtu, resp. nastavenia jeho parametrov, posunie znalosť o tejto problematike vpred a rozšíri informácie o tejto oblasti tým, ktorí s ňou prichádzajú do styku. Takáto diskusia a porozumenie princípu vzorca prinesie aj väčšiu dôveru voči výpočtu. Súčasné nastavenie filozofie a parametrov je len jednou z možných verzií výpočtu PUŠ.
Je ale nutné, aby každý výpočet prerozdelenia financií na zväzy prebiehal na základe merateľných, jasných a verifikovateľných výsledkov a parametrov, automaticky, bez dodatočných subjektívnych zásahov a posudzovania zainteresovaných strán (ministerstvo, Fond, strešná organizácia, komisie, zväzy), podľa vopred známych a odsúhlasených pravidiel prijatých po štandardnom legislatívnom procese a v neposlednom rade v súlade s definovaným verejným záujmom v športe.
Každý nový variantný systém výpočtu s inými vstupnými údajmi bude znova závisieť na ich kvalite a počiatočných detských chorobách, s ktorými úspešne zápasí aj aktuálne používaný vzorec. Je treba vopred konštatovať, že rozdelenie PUŠ, ktoré zmení výpočet z parametrov získaných nezávisle od vplyvu hodnoteného subjektu na subjektívne „ukazovatele a parametre“, je neprijateľné. Je nutné zachovať v čo možno najvyššej miere transparentné rozdeľovanie podľa záväzných pravidiel a merateľných kritérií automatom tak, aby sa minimalizoval možný subjektívny vplyv pri poskytovaní finančných prostriedkov a ich prideľovaní jednotlivým zväzom. Len presné, overiteľné a štátom skontrolované dáta vzbudia väčšiu dôveru vo fungovanie vzorca.
Môžeme ale konštatovať, že súčasný vzorec je dodnes najtransparentnejší a najlepší, nie však na 100% dokonalý spôsob prerozdelenia finančných prostriedkov na šport zväzom. Nikto doposiaľ neprišiel s konkrétnou alternatívou, ktorá by spĺňala požadovaný parameter čo najobjektívnejšieho transparentného prerozdelenia, pričom niektorí kritickí oponenti sa snažia často túto tému zovšeobecňovať tým, že povedia “vzorec je celý zle”, ale reálne uskutočniteľnú a popísanú alternatívu s vecne pripraveným návrhom riešenia výpočtu a ďalších súvislostí nikto z týchto kritikov nikdy neponúkol. Pritom vieme, že mnohé problematické veci vo vzorci a jeho výpočtoch už boli v priebehu rokov vyriešené a zlepšené, niektoré však sú ešte v procese a vyžiadajú si ešte svoj čas. Časť nepriazne voči vzorcu je postavená na jeho optickej zložitosti, ale jeho princíp dokáže pochopiť každý.
Pri prehľade financovania jednotlivých športov je nutné zohľadniť aj financovanie športovcov cez TopTím[19] a rezortné športové strediská (RŠS), ktoré tvoria významnú časť financovania najmä v “medailových” individuálnych športoch s úspechmi na olympijských hrách, MS a ME.
Cez TopTím bolo v r. 2017 podporovaných celkom 165 športovcov z 30 športov a 3 organizácie zdravotne postihnutých športovcov v celkovej výške 3.563.625 EUR[20] (najviac kanoistika 26 športovcov, Slovenský paralympijský výbor 17, Slovenský zväz telesne postihnutých športovcov 14, streľba 13, karate 11, Deaflympijský výbor Slovenska 8, atletika 7, atď.) a v r. 2018 bolo podporených celkom 157 športovcov z 27 športov a 1 organizácia zdravotne postihnutých športovcov v celkovej výške 3.916.489 EUR[21] (najviac kanoistika 26 športovcov, karate 21, Slovenský zväz telesne postihnutých športovcov 14, streľba 11, kulturistika a fitnes 10, atletika 9, kickbox 9, atď.).
Počty podporovaných športov a športovcov cez rezortné športové strediská, ktoré pôsobia ako rozpočtové organizácie pod príslušným ministerstvom, boli v roku 2017 nasledovné:[22]
Celkovo bolo v troch RŠS za rok 2017 podporovaných spolu 300 športovcov s príslušnosťou k 24 športom, najviac má kanoistika (62 športovcov), ďalej športová streľba (57), atletika (28), cyklistika (16), lyžovanie (16), box (15), judo (15), zápasenie (15), biatlon (13), plávanie (12), atď.
Súhrnný rozpočet všetkých troch RŠS v roku 2017 bol vo výške 8.461.202 EUR.
Nedotiahnutý proces optimalizácie rezortných športových stredísk[24] je stále značnou rezervou ich fungovania. Legislatívny proces k projektu Optimalizácie činnosti rezortných športových stredísk pri zabezpečení štátnej reprezentácie[25] a aj k návrhu nariadenia vlády o jednotných pravidlách riadenia rezortných športových stredísk[26] je od decembra 2017 neukončený.
Novela zákona o športe č. 354/2016 Z. z. s účinnosťou od 1.1.2017 zaviedla v § 69 ods. 5 a 6 zákona bez odbornej analýzy či diskusie povinné percentuálne limity rozdelenia príspevku uznanému športu národnými športovými zväzmi: pre športové kluby podľa počtu družstiev alebo jednotlivcov, iba na základe kvantity (najmenej 15%), na talentovanú mládež (najmenej 20%), na športovú reprezentáciu (najmenej 25%), na správu a prevádzku národného športového zväzu (najviac 15%) a na športovú infraštruktúru (najviac 30%).
Všetky národné športové zväzy majú rovnaký cieľ – zvyšovanie členskej základne a dosahovanie lepších výsledkov v reprezentácii mládeže i dospelých. Tento cieľ je predurčený okrem samotnej podstaty športu súťažiť aj nastavením vzorca na výpočet PUŠ. Vzhľadom na rozmanitosť jednotlivých druhov uznaných športov, ich potrieb a priorít, nie je možné tento cieľ optimálne dosahovať za podmienok, že zákon “zhora” stanoví striktné limity a kritériá jednotlivých skupín výdavkov pre národné športové zväzy podľa rovnakej schémy, t.j. pre všetkých na rovnaké diely napriek všetkým ich odlišnostiam.
Určenie toho, na čo sa použijú finančné prostriedky a kvantitatívne a kvalitatívne kritériá ich rozdelenia, by mali byť vo výhradnej kompetencii i zodpovednosti každého národného športového zväzu. Priority zväzov a ich športov a športových odvetví či disciplín nie je možné stanoviť rovnakým zákonným ustanovením paušálne pre rôzne športy. Každý šport má svoje vlastné špecifiká, systém prípravy, organizácie domácich a zahraničných súťaží, počet aktívnych športovcov na vrcholovej a nižšej úrovni, starostlivosť o talentovanú mládež, zabezpečenie športovej reprezentácie a pod. Tieto vlastnosti sa v jednotlivých športoch podstatne líšia, je veľký rozdiel medzi prípravou v individuálnych a kolektívnych športoch, v technických športoch, v športoch kde existuje len niekoľko málo aktívnych klubov a v olympijských a neolympijských športoch.[27]
Zavedenie limitov je zároveň administratívne náročnejšie pre všetky národné športové zväzy, keďže musia interne dôkladne sledovať použitie príspevku uznanému športu na jednotlivé zákonom ustanovené účely, čo zbytočne komplikuje rozhodovanie o rozdelení príspevku uznanému športu, jeho efektívne použitie z hľadiska sledovaného cieľa a aj vyúčtovanie vo vzťahu k ministerstvu školstva, obzvlášť v športoch s viacerými športovými odvetviami. Na stretnutiach predstaviteľov športových zväzov na rôznych úrovniach je toto ustanovenie jednoznačne kritizované a sú silné hlasy požadujúce jeho úpravu, keďže je v rozpore s potrebami športového hnutia. Pokiaľ má štát obavu, aby sa finančné prostriedky vo zväzoch “neprejedli”, je namiesto zachovať % obmedzenie výdavkov na správu a prevádzku (s možným navýšením z 15% na max. 20% PUŠ) a ponechanie povinného rozdelenie finančných prostriedkov na kluby (max. do výšky 15% z PUŠ), ostatné limity (na talentovanú mládež a reprezentáciu by mali byť zrušené).
Pôvodný zákon o športe priniesol: “automat” na delenie peňazí, transparentnosť údajov v IS športu, ktorý má poskytovať vecne správny podklad do výpočtov a rozhodovania a voľnosť zväzov pri nakladaní s príspevkom uznanému športu vypočítaným podľa vzorca (okrem 10% viazaných pre všetky kluby), pričom motiváciu mal predstavovať samotný vzorec a jeho potreba dosahovania čo najlepších parametrov do vzorca. Každý zväz mohol rozhodnúť, čo sú (boli) jeho priority pri dosahovaní týchto parametrov.
Novela zákona o športe priniesla viazanosť prostriedkov zväzov z príspevku uznanému športu a definíciu oprávnených nákladov. Nefunkčný IS športu spôsobuje nespokojnosť s kvalitou údajov a nemožnosť ich overenia. K tomu sa pripojil aj celkom nesystémový politický zásah spočívajúci vo vyčlenení futbalu a hokeja zo vzorca.
Ďakujem konzultantom z UčPS tímu, ktorí sa podieľali na pripomienkach k tomuto článku a zároveň ktorí sa dlhodobo venujú právnej úprave športu, vrátane jeho financovania. Za pripomienky a rady k zneniu článku a za zdroje, ktoré boli čiastočne použité pri jeho príprave, ďakujem Petrovi Sepešimu (GP SR a UčPS), Petrovi Dedíkovi (SFZ), Marcelovi Blažovi (SPF a UčPS), Ladislavovi Križanovi (UčPS), Irene Adámkovej (SPF) a Zuzane Zajíčkovej (UčPS).
Poznámky pod čiarou:
29.9.2024
25.9.2024
16.9.2024
17.9.2024
11.9.2024
11.9.2024
4.9.2024
1.5.2024
2.9.2023
28.5.2023
1.12.2022
18.5.2022
4.4.2022
9.3.2022
1.3.2022