Odpoveď na položenú otázku vyplýva najmä z ustanovenia § 9 ods. 1 Zákona o športe, ktoré sa novelou Zákona o športe (zákon č. 354/2016 Z.z.) podstatne zmenilo s účinnosťou od 1.1.2016, odkedy je jeho znenie nasledovné:
§ 9
(1) Športová organizácia, ktorá je prijímateľom verejných prostriedkov,7) vyberá od osôb s jej príslušnosťou podľa § 3 písm. k) prvého až šiesteho bodu, okrem osôb s príslušnosťou založenou zmluvným vzťahom na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu a zmluvy o amatérskom vykonávaní športu a dobrovoľníckym vzťahom, ročný príspevok na svoju športovú činnosť; za tento príspevok sa považuje aj členský príspevok. Ak v rámci jedného druhu športu vznikne osobe povinnosť uhrádzať členský príspevok viacerým športovým organizáciám, ku ktorým má príslušnosť na základe členského vzťahu, členský príspevok uhrádza iba jednej športovej organizácii, ku ktorej má príslušnosť, a národnému športovému zväzu.
Z uvedeného je zrejmé, že športová organizácia, t.j. aj športový klub alebo športový zväz, ak chce byť prijímateľom verejných prostriedkov bude musieť preukázať, že vyberá od osôb s jej príslušnosťou ročný príspevok na svoju športovú činnosť.
Pred novelou Zákona o športe (do 31.12.2016) sa táto povinnosť týkala iba športových organizácii (klubov a zväzov), ktoré mali právnu formu občianskeho združenia a bola vyjadrená ako povinnosť vyberať "členské" (od členov občianskeho združenia, t.j. od osôb, ktoré si v zmysle stanov o.z. podali prihlášku za člena združenia a následne boli postupom podľa stanov prijaté za člena združenia, čím nadobudli práva a povinnosti člena združenia). Po novele sa táto povinnosť športových organizácií rozšírila a vzťahuje sa na všetky typy právnických osôb vrátane obchodných spoločností.
Verejnými prostriedkami sú finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby verejnej správy; verejnými prostriedkami sú aj prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii /§ 2 písm. a) zákona č- 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov/. Z uvedeného vyplýva, že verejnými prostriedkami sú nielen prostriedky štátneho rozpočtu ale aj prostriedky samosprávy (obce, mestá a VÚC), ktoré sú tiež súčasťou verejnej správy, takže plnenie povinnosti vyberať príspevok na činnosť klubu budú skúmať aj orgány samosprávy pri poskytovaní dotácií, príspevkov a grantov z verejných prostriedkov, s ktorými hospodária.
Klub, ktorý je obchodnou spoločnosťou, napr. spoločnosť s ručením obmedzením, si teda musí na splnenie uvedenej podmienky určiť pre osoby s jeho klubovou príslušnosťou ročný príspevok na športovú činnosť, a to buď interným predpisom alebo rozhodnutím príslušného orgánu klubu, ktorý má oprávnenie takéto rozhodnutie prijať a následne musí tento príspevok preukázateľne od osôb s jeho klubovou príslušnosťou aj vybrať.
Výška ročného príspevku na športovú činnosť sa eviduje (sa bude evidovať) v informačnom systéme športu /§ 81 ods. 1 písm. q)/ a rovnako aj dátum úhrady ročného príspevku na športovú činnosť podľa § 9 ods. 1 /§ 81 ods. 1 písm. r)/ . Pomocou verejne prístupných údajov v IS športu bude možné jednoducho kontrolovať poskytovateľ verejných prostriedkov alebo aj sponzorského, či má konkrétna športová organizácia ročný príspevok na športovú činnosť stanovený a či ho aj vyberá od osôb s jej klubovou/zväzovou príslušnosťou. Rovnako aj pri každej fyzickej osobe zapísanej v IS športu je uvedená jej klubová a zväzová príslušnosť /§ 80 ods. 1 písm. q)/ a dátum uhradenia ročného príspevku na športovú činnosť podľa § 9 ods. 1 /§ 80 ods. 1 písm. s)/.
Podľa § 99 ods. 2 veta druhá Zákona o športe "ak nie je možné zverejnenie (povinne zverejňovaných údajov v IS športu), povinná osoba informáciu zverejní na svojom webovom sídle.", preto, ak IS športu neumožňuje zápis a zverejnenie týchto položiek registra právnických osôb a registra fyzických osôb, mala by si ich každá športová organizácia dočasne o sebe viesť a zverejniť na svojom webovom sídle.
Čo sa týka okruhu osôb, od ktorých sa má preukázateľne vyberať ročný príspevok na činnosť, táto je vymedzená cez vzťah klubovej príslušnosti /§ 3 písm. k) body 1 až 6/ založený týmto spôsobom:
- účasťou v súťaži za športovú organizáciu, (NAPR. AK NIEKTO SÚŤAŽÍ ZA KLUB BEZ REGISTRÁCIE ALEBO ČLENSTVA V TOMTO KLUBE)
- účasťou v súťaži organizovanej alebo riadenej športovou organizáciou alebo inou právnickou osobou ňou poverenou organizovaním alebo riadením súťaže, (VZŤAH SO ŠPORTOVOU ORGANIZÁCIOU, KTORÁ JE ORGANIZÁTOROM ALEBO RIADIACIM ORGÁNOM SÚŤAŽE, V KTOREJ SA FYZICKÁ OSOBA ALEBO AJ PRÁVNICKÁ ZÚČASTNÍ)
- účasťou na organizovaní alebo na riadení súťaže športovou organizáciou alebo inou právnickou osobou ňou poverenou organizovaním alebo riadením súťaže, (FUNKCIONÁRI KLUBU)
- registráciou za športovú organizáciu, (HRÁČ/ŠPORTOVEC JE REGISTROVANÝ V ZDROJOVEJ EVIDENCII ZVAZU A SPRAVIDLA MÁ NA ZÁKLADE TOHO VYSTAVENÝ PLATNÝ REGISTRAČNÝ PREUKAZ)
- športovou reprezentáciou, (VZNIKÁ PRÍSLUŠNOSŤ K ZVAZU, KTORÝ NOMINOVAL ŠPORTOVCA DO REPREZENTÁCIE)
- členským vzťahom alebo dobrovoľníckym vzťahom k športovej organizácii, (relevantný je iba členský vzťah, nakoľko pri dobrovoľníckom vzťahu zákon upravil výnimku)
Výnimkou z povinnosti platiť ročný príspevok na športovú činnosť je podľa zákona situácia, keď má klub/zväz s fyzickou osobou zmluvný vzťah na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu (hráč/športovec) alebo zmluvy o amatérskom vykonávaní športu (hráč/športovec) alebo zmluvy o dobrovoľníckej činnosti (ktokoľvek, kto vykonáva pre športovú organizáciu dobrovoľnícku činnosť).
K doplňujúcej otázke ohľadom toho, či je treba o.z. ako jediného spoločníka s.r.o., považovať za člena klubu, je potrebné uviesť, že medzi s.r.o. a o.z. ako jeho spoločníkom, nie je členský vzťah.