Podľa § 102 ods. 1 Zákona o športe:
“(1) Národný športový zväz je povinný zosúladiť svoje stanovy a predpisy upravujúce disciplinárne konanie a konanie o sporoch, ktoré uskutočňujú jeho orgány, a predpisy podľa § 5 ods. 3 a 4 s týmto zákonom najneskôr do 30. júna 2016.”
Podľa § 3 ods. 1 Zákona o združovaní občanov:
“(3) Práva a povinnosti člena združenia upravujú stanovy združenia.”
Podľa § 6 ods. 2 Zákona o združovaní občanov stanovy občianskeho združenia musia obsahovať:
"a) názov združenia,
b) sídlo,
c) cieľ jeho činnosti,
d) orgány združenia, spôsob ich ustanovovania, určenie orgánov a funkcionárov oprávnených konať v mene združenia,
e) ustanovenia o organizačných jednotkách, pokiaľ budú zriadené a pokiaľ budú konať vo svojom mene,
zásady hospodárenia.”
Podľa § 15 Zákona o združovaní občanov, v ktorom je upravená súdna ochrana člena združenia:
“(1) Ak člen združenia považuje rozhodnutie niektorého z jeho orgánov, proti ktorému už nemožno podľa stanov podať opravný prostriedok, za nezákonné alebo odporujúce stanovám, môže do 30 dní odo dňa, keď sa o ňom dozvedel, najneskôr však do 6 mesiacov od rozhodnutia požiadať okresný súd o jeho preskúmanie.
(2) Návrh na preskúmanie nemá odkladný účinok. Súd však môže v odôvodnených prípadoch výkon napadnutého rozhodnutia pozastaviť.”
Národné športové zväzy, keďže majú právnu formu občianskeho združenia, sú povinné dodržiavať ustanovenia zákona o združovaní občanov a teda fungovať podľa riadne schválených platných stanov občianskeho združenia, inak by porušili platnú “zmluvu” (stanovy) svojich členov o pravidlách fungovania občianskeho združenia. Každé stanovy obsahujú aj pravidlá, ako sa schvaľujú zmeny samotných stanov a keď sa členovia občianskeho združenia zhodnú na tom, že v záujme získania benefitov podľa Zákona o športe (príjem štátnych dotácií, príspevku uznanému športu, príspevku na národný športový projekt, príspevku na športový poukaz alebo sponzorského), chcú zmeniť svoje stanovy - svoju “zmluvu” podľa požiadaviek Zákona o športe, musia tak urobiť spôsobom dohodnutým v stanovách národného športového zväzu.
Ak sa občianske združenie, ktoré je národným športovým zväzom rozhodne, že nechce dať svoje stanovy do súladu so Zákonom o športe, je to právo občianskeho združenia a jeho členov, občianske združenie môže fungovať ako doposiaľ, podľa platných stanov. V tejto situácii však zväz nebude spĺňať podmienky spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov podľa § 66 ods. 3 Zákona o športe, ktorých splnenie je predpokladom pre využitie benefitov podľa Zákona o športe. Z uvedeného vyvstáva záver, že ekonomické motívy budú pravdepodobne viesť národné športové zväzy - a koniec koncov aj ich členov v podobe športových klubov - k zosúladeniu ich stanov so Zákonom o športe. Inak sa sami pripravia o možnosť uchádzať sa o verejné financie.
Zákon v prechodných ustanoveniach vytvára časový priestor na to, aby si národné športové zväzy dali do súladu svoje predpisy vrátane stanov, t.j. predpokladá sa, že do 30.6.2016 budú postupovať podľa platných stanov, ktoré ešte nebudú v súlade so zákonom o športe a teda bude sa rešpektovať v nich uvedený kľúč delegátov. Ak by niektorý národný športový zväz hoci s dobrým úmyslom zvolal zasadnutie najvyššieho orgánu občianskeho združenia a pozval naň delegátov podľa kľúča delegátov, ktorý síce (i) bude v súlade s princípmi podľa Zákona o športe, ale bude (ii) v rozpore s platnými stanovami, a teda ktorýkoľvek člen združenia alebo “vynechaný” delegát najvyššieho orgánu občianskeho združenia by sa mohol zrejme úspešne domáhať porušenia svojich práv na civilnom súde, čo k stabilite pomerov, pracovnej atmosfére a pohode v národnom športovom zväze a celej jeho komunite určite neprispeje. Preto je potrebné, aby funkcionári/lídri, ktorí v súčasnosti vedú, spravujú a riadia národné športové zväzy zodpovedne zvážili svoje postupy a rozhodnutia.