Zákon je v tomto smere jednoznačný a nie je to samoúčelné, má to svoje racionálne dôvody, ktoré spočívajú v nastavení deľby moci (zákonodarnej, výkonnej a disciplinárnej/súdnej) v národných športových zväzoch ako monopoloch na konkrétny druh športu a jeho odvetvia na území Slovenskej republiky, ktoré sú podporované zo štátneho rozpočtu.
Podľa § 19 ods. 1 písm. b) ZoŠ:
"b) členom najvyššieho orgánu s právom hlasovať nemôže byť funkcionár národného športového zväzu len na základe výkonu funkcie v orgáne národného športového zväzu,"
Výkonný výbor je fakticky ako keby "vládou" v danom národnom športovom zväze, ktorá sa zodpovedá svojmu "parlamentu" (konferencii, členskej schôdzi alebo kongresu), ktorý vládu zvolil (dal jej dôveru), dáva jej úlohy, schvaľuje jej výstupy, kontroluje jej činnosť a rozhoduje o najvážnejších veciach, pričom ak "parlament" (konferencia) ako najvyšší orgán nebude spokojný s činnosťou "vlády" (výkonného výboru), môže ju dokonca odvolať ako celok alebo len niektorých členov. Ak by sme umožnili členom "vlády" hlasovať v "parlamente" úplne by sme deformovali pomer hlasov a najmä deľbu moci, pričom členovia "vlády" (výkonného výboru) by hlasovali sami o sebe, volili/odvolávali by sami seba. Práve toto bolo dôvodom minuloročnej krízy v hokeji ...
Preto sú v zákone činnosť a rozhodovanie výkonnej moci od zákonodarnej moci striktne oddelené, samozrejme ak niekto nechce mať benefity spočívajúce v dotáciach a príspevkoch zo štátnych prostriedkov, môže si vzťah výkonného výboru a konferencie upraviť tak, ako mu to umožňuje zákon o združovaní občanov, ktorý je v tomto smere úplne liberálný.