V tomto prípade sú relevantné najmä ustanovenia § 16, 59 a 68 zákona o športe.
Podmienky, ktoré musí splniť športový zväz, aby sa mohol stať národným športovým zväzom, upravuje § 16 ods. 1 zákona o športe. Teda v prvom rade národným športovým zväzom nemôže byť akákoľvek športová organizácia, ale len taká, ktorá už je športovým zväzom [ním je podľa § 3 písm. m) zákona o športe "športová organizácia, ktorá je občianskym združením, združujúca iné športové organizácie, športovcov a športových odborníkov"].
Podľa § 16 ods. 1 zákona o športe sa teda od športového zväzu vyžaduje splnenie týchto podmienok:
"a) je členom medzinárodnej športovej organizácie s celosvetovou pôsobnosťou pre príslušný šport,
b) vykonáva výlučnú pôsobnosť pre príslušný šport na území Slovenskej republiky,
c) má najmenej päť súťažiacich športových klubov registrovaných v registri právnických osôb v športe a najmenej 100 aktívnych športovcov registrovaných za športový klub v registri fyzických osôb v športe,
d) organizuje celoštátnu súťaž dospelých a celoštátnu súťaž mládeže najmenej dva po sebe nasledujúce roky,
e) zabezpečuje výber a prípravu športovcov do športovej reprezentácie a ich účasť na medzinárodných súťažiach a
f) zabezpečuje starostlivosť o talentovaných športovcov."
Na to, aby sa športový zväz stal národným športovým zväzom, však nestačí len splnenie uvedených podmienok (športový zväz sa "národným" nestáva ex lege), ale je potrebné, aby ho za "národný" uznalo MŠVVaŠ SR, a to na základe žiadosti tohto športového zväzu podľa § 59 ods. 1 zákona o športe, pričom MŠVVaŠ SR preskúmava splnenie zmienených podmienok a osvedčenie o uznaní vydá len v tom prípade, ak žiadateľ splní zároveň všetky tieto podmienky.
Ak existujú popri sebe pre jeden šport dva alebo viaceré športové zväzy, nie je vylúčené aby každý z nich spĺňal takmer všetky uvedené podmienky, s výnimkou jednej, a to, že "vykonáva výlučnú pôsobnosť pre príslušný šport na území Slovenskej republiky,".
Z požadovanej podmienky vyplýva podstatná skutočnosť, že pre jeden šport môže na území SR existovať len jeden národný športový zväz. Vzhľadom na to, pri paralelnej existencii niekoľkých obdobných športových zväzov pre jeden šport by sa malo postupovať podľa § 16 ods. 3 zákona o športe.
Podľa § 16 ods. 3 zákona o športe za národný športový zväz sa považuje aj športová organizácia, ktorej členovia
a) sú členmi rôznych medzinárodných športových organizácií s celosvetovou pôsobnosťou pre príslušný šport,
b) spĺňajú podmienky podľa odseku 1 písm. c) až f) každý samostatne a
c) spĺňajú podmienku podľa odseku 1 písm. b) spoločne.
To znamená, že tieto "paralelné" športové zväzy by spolu vytvorili jednu akúsi tzv. "strešnú" športovú organizáciu, čím by bola v zmysle § 16 ods. 3 písm. c) zákona o športe splnená aj podmienka výlučnej pôsobnosti, a teda by mohlo dôjsť k uznaniu za národný športový zväz.
Výlučná pôsobnosť má vplyv tak na uznanie za národný športový zväz, ako aj na financovanie. Vplyv na uznanie spočíva v tom, že pre jeden šport nemôže byť uznaných viacero športových zväzov za "národný".
Zákon o športe vychádza zo zásady, že pre každý šport bude jeden partner s plnou zodpovednosťou za rozvoj príslušného športu a plnenie úloh podľa zákona o športe (najmä § 16 a 17), na plnenie ktorých štát poskytuje prostriedky.
Vplyv na financovanie spočíva v tom, že podľa § 68 ods. 1 zákona o športe má na príspevok uznanému športu výhradne nárok národný športový zväz. Teda aj v prípade, ak pre niektorý uznaný šport pôsobia viaceré športové organizácie ako kvázi "národný športový zväz" (medzinárodné federácie ich považujú za národných zástupcov za Slovensko bez ohľadu na to, či podľa zákona o športe budú mať status národného športového zväzu), ale žiadna z nich nebola doposiaľ za národný športový zväz uznaná, príspevok uznanému športu žiadna z týchto športových organizácii získať nemôže.
Na základe uvedeného sa tak pre prípady viacerých paralelne existujúcich športových zväzov pre jeden šport javí ako najvhodnejšie vytvorenie jednej ("strešnej") športovej organizácie, ktorej členmi by boli tieto dva (viaceré) športové zväzy a táto "strecha" by mohla by byť uznaná za národný športový zväz.
Vnútorné vzťahy medzi oboma (všetkými) členskými športovými zväzmi by mali byť v takom prípade upravené zmluvou (dohodou), ktorá môže upravovať napríklad pôsobnosti členských športových zväzov, spôsob prerozdelenia príspevku uznanému športu, spôsob fungovania vedenia/orgánov členských športových zväzov vo vzťahu k budúcemu národnému športovému zväzu, napr. striedanie štatutára členských zväzov vo funkcii štatutára národného zväzu, podpisové právo k spoločnému účtu, reprezentáciu, členstvo v medzinárodných športových organizáciách a podobne.