"Dôvody, prečo rozhodnutie o zmene stanov občianskeho združenia je účinné dňom rozhodnutia príslušného orgánu združenia a nie až dňom vzatia zmeny stanov na vedomie ministerstvom vnútra SR:
- Podľa čl. 2, ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky : "Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon."
- Podľa čl. 2, ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky : “Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.”
- Podľa čl. 29, ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky : “Právo slobodne sa združovať sa zaručuje. Každý má právo spolu s inými sa združovať v spolkoch, spoločnostiach alebo iných združeniach.”
- Podľa čl. 29, ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky : “Výkon práv podľa odsekov 1 a 2 možno obmedziť len v prípadoch ustanovených zákonom, ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, predchádzanie trestným činom alebo na ochranu práv a slobôd iných.”
Garancia práva slobodne sa združovať je deklarovaná takisto i v čl. 20, ods. 1 ústavného zákona č. 23/1991 Zb., ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd a čl. 11. ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a jeho prípadné obmedzenia sú uvedené v čl. 20, ods. 3 resp. čl. 11, ods. 2 týchto dokumentov.
- Podľa čl. 152, ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky : “Výklad a uplatňovanie ústavných zákonov, zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou.”
Nález ÚS 17/96 z 24.2.1998 : “Žiaden orgán, ani ústavný súd, nemá právomoc zistený rozpor preklenúť výkladom. V právnom štáte štátne orgány striktne dodržajú a rešpektujú ústavu, zákony, všeobecne záväzné právne predpisy a rozhodnutia ústavného súdu.”
Podľa názoru vedeckej a odbornej spisby je zmena stanov združenia viacstranný súkromnoprávny úkon, po ktorom nasleduje iba evidencia tejto zmeny na MV SR ako individuálny správny akt verejnej povahy, ktorý je podzákonný, jednostranný a konkrétny (čo do subjektu a predmetu). Rozhodnutie o zmene stanov občianskeho združenia je vždy súkromnoprávnym aktom združenia, ktoré je účinné dňom rozhodnutia príslušného orgánu združenia a povinnosť oznámenia o zmene stanov MV SR ako registrovému orgánu do 15 dní od schválenia zmeny stanov má len deklaratórny účinok, t. j. MV SR len zaeviduje oznámenie zmeny stanov a overí, čí združenie spĺňa i po tejto zmene stanov príslušné ustanovenia zákona. Evidencia zmeny sa nepovažuje za konštitutívny akt v tom zmysle, že by záviselo na úvahe správneho orgánu, či zmenu stanov povolí a až týmto momentom môže nastať jej účinnosť. (pozri viac napr. GAJDOŠOVÁ, M.: Právo slobodne sa združovať. Dizertačná práca. Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Trnava, 2010, s.136 a nasl. Resp. TELEC, I.: Spolkové právo. C.H.Beck, 1998, Praha, str. 135-136)."