Charitatívna reklama je zmluvný vzťah obdobný ako zmluva o reklame.
Osobitosťou charitatívnej reklamy je, že objednávateľ reklamy (podnikateľ) a šíriteľ reklamy t.j. niektorý zo 4 typov neziskových subjektov uvedených v § 12 ods. 3 pism. a) zákona o dani z príjmov, sa dohodnú, že poskytnuté finančné alebo nefinančné plnenie za šírenie reklamy jeho prijímateľ (neziskový subjekt) použije výlučne na konkrétny charitatívny účel, ktorý je špecifikovaný v zmluve o (charitatívnej) reklame. Tento charitatívny účel musí spadať do niektorej z verejejnoprospešných/charitatívnych oblastí, ktoré sú rámcovo vymedzené v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov. Je to jedna zo základných náležitostí zmluvy.
Na strane podnikateľa sa zmluva o charitatívnej reklame správa úplne rovnako ako bežná zmluva o reklame, t.j. poskytnuté plnenie na základe tejto zmluvy má podnikateľ v plnej výške v daňových výdavkoch/nákladoch.
Je potrebné uviesť, že v nákladoch to má podnikateľ bez ohľadu na to, či je v strate alebo v zisku, nakoľko reklama je zákonom uznaný nástroj, ktorý má podporiť úspešnosť podnikania podnikateľa.
Ale pozor, podnikateľ v prípade daňovej kontroly musí vedieť zdôvodniť výdavok na reklamu a preukázať, že reklama (charitatívna alebo aj bežná), ktorú si objednal má potenciál podporiť úspešnosť jeho podnikania, t.j. zvýšiť záujem o tovar alebo služby podnikateľa (v zmysle zákonnej definície pojmu "reklama" v zákone o reklame.
Na Slovensku daňové zákony umožňujú /konkrétne § 13 ods. 1 pism. g) zákona o dani z príjmov/, aby príjem neziskového subjektu - daňovníka podľa § 12 ods. 3 pism. a) zákona o dani z príjmov, bol v súčte do 20.000 EUR ročne oslobodený od dane z príjmov pri splnení zákonných podmienok, že sa použijú na charitativny účel najneskôr do konca nasledujúceho zdaňovacieho obdobia po tom ako boli poskytnuté.
Zároveň je potrebné vychádzať z toho, že každý z účelov nie je určený pre každý subjekt.
Bolo by akosi čudné, ak by si športový klub dal vymedzenie účelu s odkazom na celé ustanovenie zákona, kde sú aj účely, ktoré klub s určitosťou nebude a ani nemôže naplniť.
Ak sa na to pozrieme ale tak, že v skutočnosti aj tak rozhoduje realita a skutočný účel, na ktorý boli peniaze použité, tak by podľa nášho právneho názoru obstálo aj vymedzenie tak široko.
Na druhej strane, by sme odporučili zmluvu precizovať a podmienky dohodnúť detailnejšie.
Pre partnera, ktorý prostriedky poskytol bude dôveryhodnejšie, keď bude mať možnosť ako takej kontroly, či prostriedky boli použité na sledovaný účel, to všetko v spojitosti s reklamou, ktorú by mal mať možnosť dohľadať v spojitosti s daným účelom (športové podujatie, vzdelávací kongres a pod.)
Viac info nájdete aj tu:
- http://www.ucps.sk/CHARITATIVNA_REKLAMA
- http://www.ucps.sk/FAQ_charitativna_reklama
- http://www.ucps.sk/Charitativna_reklama_pravna_uprava