Novely trestných kódexov - pripomienky (nielen) prokurátorov
29.12.2023
V tomto príspevku, ktorý vznikol pôvodne ako odpoveď na jednu z otázok zaslaných zástupcom Transparency International Slovensko k novele Trestného zákona, si môžete prečítať základný výpočet úkonov, určite nie vyčerpávajúci, ktorých prípravu a vykonanie v krátkom čase (niektoré ihneď - tam kde pôjde o odstránenie zásahov do základných práv a slobôd, ktoré stratiia zákonný základ) si vynúti prijatie novely Trestného zákona.
Samozrejme popri plynulom vybavovaní bežnej agendy.
Keď si to celé predstavíme, príde nám logické, že takéto zmeny potrebujú primeraný čas na prípravu a realizáciu.
Ak vezmeme do úvahy kumuláciu znižovania trestných sadzieb a zvýšenia hraníc škôd, nebude skoková zmena príliš veľká? Je Slovensko pripravené na takúto legislatívu, resp. je to pre nás vhodná cesta, ak sa pozrieme aj na aplikačnú prax ?
Áno, zmena je skoková - revolučná, to je jedna stránka veci.
Kombinácia zvýšenia hraníc škody, zníženia trestných sadzieb, skrátenia doby premlčania trestného stíhania, podstatné sťaženie prerušenia jej plynutia a súčasné priorizácia trestu domáceho väzenia pred trestom odňatia slobody spôsobí, že aj pri trestných činoch stíhaných dnes ako obzvlášť závažné zločiny (za koľko rokov zarobí bežný občan 350.000 eur ?)
Najväčší zásah do pravidiel trestnosti skutkov spôsobí, nijako osobitne neodôvodnené ani životom spoločnosti neindikované, 13,1- násobné zvýšenie hraníc väčšej škody, dolnej i hornej hranice.
Dolná hranica z dnešných 2.660 na 35.000 eur.
Horná hranica z dnešných 26.600 na 350.000 eur.
Fakticky sa navrhuje posunúť hranicu prečinov z dnešných 26.600 eur na 350.000 eur.
Pokiaľ viem, v žiadnom z doterajších návrhov zmien Trestného zákona, ktoré sa dotýkali zvýšenia hraníc škody ale ani v pripomienkach k návrhu novely TZ sa v minulosti neuvažovalo inak ako o rovnomernom navýšení všetkých 4 hraníc škody (malá, väčšia, značná a veľká), t. j. zvyšovať ich hranice rovnakým násobkom.
To znamená, že ak sa základná hranica malej škody zvýšila zo 266 na 700 eur, t.j. 2,6-násobne, rovnakým násobkom sa mali zvýšiť aj ostatné hranice škody. Takto bol pripravený návrh “Karasovej” novely, kde bola základná malá škody navrhovaná vo výške 500 eur, t.j. 1,88-násobne a všetky ďalšie hranice boli len vynásobené týmto násobkom a zvýšené na 5.000, 50.000 a 250.000 eur. Čiže hranice väčšej škody mali byť od 5.000 do 50.000 eur. Podľa aktuálneho návrhu novely to má byť až od 35.000 do 350.000 eur.
K zmenám výšky škody viac v článku: Zvýšenie hraníc škody/prospechu/rozsahu činu má zásadný dopad na trestnosť a kvalifikáciu skutkov.
Druhá stránka veci je či si predstavitelia štátu, parlament, vláda, ministerstvo, súdy, prokuratúra, polícia - všetci, ktorí sú zodpovední za poskytovanie služby zabezpečenia spravodlivosti občanom a organizáciám na Slovensku, či si dokážu predstaviť množstvo a závažnosť procesov, ktoré bude nevyhnutné vykonať po zmene Trestného zákona a Trestného poriadku v navrhovanom znení popri plynulom vybavovaní bežnej agendy jednotlivých orgánov.
Prechodné ustanovenia neupravujú pravidlo, že rozpojenávané veci dokončí zákonný súd/sudca, ktorý vec/obžalobu dostal pridelenú náhodným výberom podľa doterajšej právnej úpravy. To znamená, že úsilie, energia a čas, ktoré vykonal zákonný sudca/senát (výkon justičného systému) budú zmarené a veci budú aj v štádiu odvolacieho konania postúpené novému zákonnému súdu/sudcovi, ktorý vec bude znovu študovať a vykonávať úkony súdneho konania odznovu, ak obvinený bude požadovať, aby sa celé súdne konanie vykonalo na novom súde odznova.
Aby sme si to vedeli predstaviť trochu lepšie, tak si tie najvýznamnejšie procesy a hroziace dôsledky v prípade ich nevykonania skúsime uviesť aj s kvalifikovaným odhadom pomocou verejne dostupných štatistík polície, prokuratúry a súdov z minulých rokov.
Vieme, že zmeny trestných sadzieb a hraníc výšok škody sa dotknú najviac trestných činov proti majetku, hospodárskych a drogových trestných činov. Vzhľadom na to, že v evidenčných pomôckach sa nevykazuje presná výška spôsobenej škody, rozsah činu alebo hodnota prospechu, bude potrebné v každom spise skontrolovať výšku škody/rozsahu/prospechu aktualizovať právnu kvalifikáciu a vykonať z toho vyplývajúce potrebné úkony.
Počet osôb obžalovaných a trestné stíhanie ukončené inak:
Okrem toho sa zmeny hraníc škody dotknú aj mnohých ďalších trestných činov, ktoré majú v kvalifikovanej skutkovej podstate uvedený rozsah, škodu alebo prospech.
Porovnateľné množstvo trestných veci je neskončených v prípravnom konaní a prebieha v nich ešte vyšetrovanie, skrátené vyšetrovanie.
Mnohé ďalšie veci sú ešte len v štádiu preverovania trestného oznámenia alebo podozrenia z trestného činu na základe inak získaných poznatkov.
Policajti a prokurátori vo veciach v štádiu preverovania, konania vo veci (nezistený páchateľ) a konania proti obvinenému do podania obžaloby:
Vynútené postupy súdov v rámci súdneho konania:
Uvedený prehľad úkonov nám indikuje potrebu poskytnutia dostatočného/primeraného časového priestoru na prípravu a následné vykonanie úkonov vynútených zmenou právnej úpravy.
Inak povedané orgány zabezpečenia spravodlivosti na prípravu a realizáciu vyššie uvedených úkonov budú potrebovať posun účinnosti návrhu novely Trestného zákona.
V ďalšom texte porovnáme návrhy účinnosti návrhu "Karasovej" novely Trestného zákona a aktuálnej novely Trestného zákona.
Znenie prechodného ustanovenia návrhu “Karasovej novely TZ” doručenej NR SR dňa 30.3.2023 (tlač 1528):
“Čl. XIX
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia okrem čl. I bodov 1 až 83, 85 až 88, 91 až 432, čl. II bodov 1, 3 až 20, 22 až 27, 29 až 39, 41 až 47, 49 až 60, 65 až 91, 94, 97 až 128, 137, 141 až 145, čl. III až IX, čl. XI až XVIII, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2024.”
Tu je potrebné uviesť, že, návrh “Karasovej novely TZ” (tlač 1528) bol do NR SR doručený 30.3.2023 a navrhovala sa účinnosť od 1.1.2024, okrem ustanovení, ktoré mali umožniť výkon detencie voči nebezpečným páchateľom, ako aj činnosť Európskej prokluratúry (EPPO) tak, aby mohla čo najskôr začať konať vo veciach finančných záujmov EÚ (tieto ustanovenia mali nadobudnúť účinnosť vyhlásením v Z.z.)
Avšak v Ústavnoprávnom výbore NR SR bol 13.6.2023 v rámci spoločnej správy uznesením č. 806 schválený pozmeňovací návrh (bod 48), ktorý mal posunúť účinnosť až od 1.4.2024 s odôvodnením:
“Vzhľadom na rozsah zmien je potrebné zabezpečiť dostatočnú legisvakanciu pre orgány aplikácie práva.”
Rozsah dopadov na živé veci, ktoré prinesie aktuálna novela TZ (tlač 106) je podstatne väčší ako pri “Karasovej” novele TZ, keďže sa podstatne viac zvyšujú hranice škody, podstatne viac sa znižujú trestné sadzby a k tomu sa podstatne upravuje aj premlčanie trestného stíhania.
Znenie prechodného ustanovenia aktuálnej novely TZ doručenej NR SR dňa 6.12.2023 (tlač 106):
“Čl. XVI
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2024 okrem čl. II bodu 44, čl. IV, čl. V, čl. VI bodov 1 až 18 a 20, čl. VII bodov 1 až 21, čl. IX, čl. XI, čl. XIII a čl. XV, ktoré nadobúdajú účinnosť 15. januára 2024."
4.9.2024
14.5.2024
28.4.2024
22.2.2024
18.2.2024
17.2.2024
1.2.2024
24.1.2024
16.1.2024
18.2.2024
1.1.2024
1.1.2024
16.1.2024
29.12.2023
2.9.2023